Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella

CLIENT

YEAR

SCOPE

Fiksuruoka

2020-

Markkinointiviestintä, strateginen vuosisuunnittelu, viestintä ja mediasuhteet, vaikuttajat, tapahtumat


Mellakalla on ollut ilo ja kunnia olla jatkuva kumppani Fiksuruoan nopeasti kasvavalla ja kansainvälistyvällä matkalla vuodesta 2020 lähtien. Yhteistyön aikana olemme startegisesti rakentaneet yritykselle näkyvyyttä mediassa ja vaikuttajien kanavissa erilaisin tempauksin ja kulmin pala palalta. Pitkäjänteinen tiivis yhteistyö on luonut edellytykset kasvavalle näkyvyydelle ja mission edistämiselle.

Fiksuruoka Juhani Järvensivu

Vuosittaisena kohokohtana yhteistyössä on syyskuussa järjestettävä Hävikkiviikko, jonka aikana olemme ottaneet tavoitteeksi tavoittaa mahdollisimman monta suomalaista. Halusimme sekä haastaa että inspiroida jokaista osallistumaan hävikinsäästötalkoisiin. Vuonna 2021 haastoimme kolme vaikuttajaa ja Fiksuruoan toimitusjohtajan elämään viikon hävikkiruoalla. Haasteeseen osallistuivat Jutta Larm, Arttu Mustonen, Sara Schafak ja Fiksuruoka.fi:n Juhani Järvensivu.

Vuonna 2022 nappasimme mukaan julkkiskokit Sikke Sumarin, Harri Syrjäsen, Jaakko Luomasen, Linnea Vihosen ja Petra Väänäsen, jotka ammattilaisen näkökulmasta antoivat vinkkejä hävikin vähentämiseen. Osana kampanjaa vaikuttajat ovat eläneet viikon pelkästään hävikkiruoalla. He ostivat ruokansa hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka.fi:stä, metsästivät kaupoista punaisilla hintalapuilla merkittyjä elintarvikkeita ja vierailivat hävikkiruokaravintoloissa.

Tärkeää oli ajoitus: kampanja toteutetaan Kohti Hävikkiviikkoa -kulmalla viikkoa ennen varsinaista Hävikkiviikkoa. Näin saamme varsinaisen Hävikkiviikon alkaessa hyvän mahdollisuuden tarjota medialle haastateltavaksi mediassa näkyviä persoona, joilla oli tuore omakohtainen kokemus alla. Näin myös lopullinen tavoite suomalaisten haastamisesta ottamaan osaa Hävikkiviikolle on ajankohtaisempi.

Näkyvyyttä kampanjalle on kertynyt laajasti erilaisissa medioissa: vaikuttajia ja Fiksuruoan edustajia ovat haastattelleet mm. MTV3, Iltalehti ja useat radiot. Lisäksi tietysti saatiin valtavasti näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa sekä mielenkiintoista sisältöä Fiksuruoan omiin sosiaalisen median kanaviin. 

Fiksuruoka mainos hävikki

Highlights

  1. Vuonna 2020 ennen kuin aloitimme työt, teimme tilannekuvan Fiksuruoan medianäkyvyydestä. Ensimmäisen vuoden aikana kolminkertaistimme sen. Samaan aikaan Fiksuruoan tiimi paiski töitä hartiavoimin ja yrityksen liikevaihto kolminkertaistui.
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Tapahtumat, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Tapahtumat
Battery on aina siellä missä tarvitaan energiaa
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Tarinoiden voiman kunniaksi – Storytel Awards-gaala
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä? 
Palvelut, Tapahtumat, Vaikuttajat
Lentävä lähtö juoksukauteen Sauconyn huippukengillä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä