Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin

CLIENT

YEAR

SCOPE

Vaasan Sähkö

2021

Strateginen suunnittelu, Vaikuttajayhteistyöt, Viestintä ja mediasuhteet, Tapahtumat, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto


Tunteet, kuten rakkaus, näkyvät sähköimpulsseina ihmisen kehossa. Impulssit ovat mitattavissa, mikä taas tekee rakkaudesta mitattavaa. Tämä havainto oli Folkin Vaasan Sähkölle suunnitteleman Rakkaus on sähköä -kampanjan kärkenä 2020. 

Kolmella PR-tempauksella tavoiteltiin näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa, sitoutuneisuutta somessa ja näkyvyyttä mediassa. Tätä kaikkea saatiin yllin kyllin aina tv-uutisia myöten. 

Suunnittelimme Vaasan Sähkölle kolmen PR-toimenpiteen sarjan ja nostimme linkin sähkön ja rakkauden välillä tekemisen ytimeen ihan konkreettisesti. Korona tuli tapahtumiin nojaavien lähtöjen tielle, joten suunnitelmat muutettiin lennosta digitaalisissa kanavissa toimiviksi.

Ensimmäinen tempauksemme oli Lemmikille lässyttämisen SM-kilpailut, jossa etsittiin Suomen parasta lemmikille lässyttäjää.

Valjastimme tunnetut lemmikinomistajat Arttu Wiskarin, Jutta Larmin, Arttu Lindemannin ja Eevi Teittisen starttaamaan kilpailun ja luomaan sille nostetta. Heidän ja lemmikkiensä välistä tunnesidettä mittasi tieteellisen tarkasti ja analyyttisesti mittaustieteen tohtori Pekko Vehviläinen. Yleisölle avoin, Vaasan Sähkön kanavissa järjestetty somekilpailu huipentui finaaliin, jonka juonsi Janne Kataja.

Ukkelikeisteri vaasansähkö

Kesällä Suomea lähti kiertämään tapahtumatuotantotoimisto Revoltin suunnittelema ja toteuttama Rakkauskontti. Käänsimme siinä promootio- ja liidikiertueen taideteokseksi. Nostimme esiin taiteilija Teemu Keisterin ja ilmoitimme tapahtuman paikkakuntien menopalstoille, kuten oikean taideteoksen. Tavoitteena oli valtakunnallinen medianäkyvyys ja näkyvyys kunkin kiertuepaikkakunnan paikallismediassa. Tässä onnistuttiin sataprosenttisesti, etenkin kun tälläkin tempauksella ylitettiin tv-uutisten kynnys. 

Vuosi huipentui Kaikkien aikojen suomalaisen rakkauslaulun etsimiseen. Palasimme jälleen mittaamiseen. Tällä kertaa käytimme videoanalytiikan algoritmeja ja kasvojentunnistusteknologiaa paljastamaan mikä moneen kertaan eri medioiden listaamista kaikkien aikojen rakkauslauluista herättää oikeasti eniten tunteita. Teimme kappaleista potpurin, joka soitettiin neutraaleissa olosuhteissa koehenkilöille. Heidän reaktionsa videokuvattiin ja sen jälkeen algoritmi teki taikuutensa. Ja tästä kaikestahan syntyi taas näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja mediassa. 

PS. Se kaikkien aikojen suomalainen rakkauslaulu on Kirkan Surun pyyhit silmistäni!

Highlights

  1. Rakkaus on sähköä -kampanjan poikkeukselliset PR-teot nousivat mediaan valtakunnallisesti ja paikallisesti.
  2. Kampanja näkyi hauskalla ja persoonallisella tavalla vaikuttajien ja yleisön sosiaalisen median kanavissa.
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Brändiaktivoinnit toivat Suomen tunnetuimman karhun ihmisten joukkoon
Tapahtumat, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?
Palvelut, Tapahtumat, Vaikuttajat
Lentävä lähtö juoksukauteen Sauconyn huippukengillä
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Business Finland – osaamiselle ja innovaatioille kansainvälistä medianäkyvyyttä
Palvelut, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Valion kiertävä reseptikirja keräsi tarinoita ja nosti tunteita
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Savonlinnan Oopperajuhlat – kuinka viedä lumo uudelle kohderyhmälle?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Rautatieasemalle avattu Olivia sai miljoonan silmäparin avajaiset
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Beyond Retrolle luotu Suomen valloitussuunnitelma toteutui ennätyksellisesti