Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi

CLIENT

YEAR

SCOPE

Ruisrock

2015–

Strateginen suunnittelu
Viestintä ja mediasuhteet
Vaikuttajat
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto

Mellakka on toiminut Ruisrockin viestintä- ja PR-kumppanina aina vuodesta 2015 lähtien. Matkan varrelle on mahtunut muun muassa maan – jollei maailman – ensimmäinen vaikuttajabäkkäri, Grand One -palkinto ja nousu Suomen festarikentän tähdeksi, jonka lipuista taistellaan kiihkeästi. Tekemisen painopiste on vuosien varrella muuttunut mutta yhteistyö vain syventynyt entisestään.

Turun Ruissalossa järjestettävä Ruisrock on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut festivaali. Mellakka on ollut kokonaisvaltaisesti mukana festivaalin viestinnän ja PR:n strategisessa suunnittelussa ja toteutuksessa vuodesta 2015 alkaen. 

Yksi yhteistyön kulmakivistä on vaikuttajatekeminen, jota on tavoitteellisesti kehitetty vuosi vuodelta. Suomen ensimmäinen vaikuttajabäkkäri ei syntynyt sattumalta juuri Ruissaloon! Yhtä keskiössä on yhteisöllisyyden kasvattaminen ja kiinnostavan sisällön tuottaminen sosiaalisessa mediassa. 

Kun koronapandemia vasta loi tummia pilviä massatapahtumien ylle, oli aika keksiä uusia keinoja vuorovaikuttaa ja pysyä relevanttina yleisölle, joka ei lopulta kahteen vuoteen päässyt festivaaleille. Tähän tarkoitukseen valjastettiin ensisijaisesti TikTok, jonka pääsimme konseptoimaan Ruisrockille alusta alkaen. Mellakka vastaa kanavan kehittämisestä, vaikuttajarosterin koordinoimisesta ja sisältösparrauksesta. Muutamassa vuodessa kanava on saanut yli 20 000 seuraajaa ja parhaimmat julkaisut keräävät yli 200 000 katselua.

Myös festivaaliviestintää on haluttu katsoa tuoreelta kantilta, ja tekoälyä hyödynnettiinkin jo vuoden 2017 tapahtumassa, kun asiakkaamme Affecto toteutti miljardeihin datapisteisiin pohjautuvan tutkimuksen festivaaliyleisön tunnetiloista. Tulosten pohjalta rakennettu viestintälähtö nosti Ruisrock-kansan onnellisuusasteen mediaotsikoihin ja toi Grand One -palkinnon parhaasta datan käytöstä vuonna 2018.

Yhteisten vuosien aikana Ruisrock on kasvanut taas Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi. Jokaiseen kesään mahtuu kohokohtia. Kesällä 2022 kukaan tuskin saattoi olla törmäämättä somekuvaajamme otokseen, jossa pääministeri saapui festivaalille. Se on yksi laajimmin jaetuista ja levinneistä suomalaisista sosiaalisen median kuvista.

”Kaikki mellakkalaiset ovat huippu­ammattilaisia, joiden kanssa työskentelyä voin suositella ilolla kaikille. Mellakka Helsinki <3”

– Annakaisa Anttila, vastaava tuottaja ja kumppanuuspäällikkö Ruisrock

Highlights

  1. Yhteistyömme aikana Ruisrock on kasvanut Suomen suurimmaksi festivaaliksi ja takana useita loppuunmyytyjä festivaaleja.
  2. Yhdistimme asiakkaamme Ruisrockin sekä Affecton (nykyinen CGI) ja suunnittelimme tekoälytutkimukseen ja sen tuloksiin pohjautuvan viestintälähdön, joka palkittiin Grand Onella parhaasta datan käytöstä.
  3. Kesällä 2022 somekuvaajamme nappasi yhden laajimmin levinneistä ja jaetuista suomalaisen sosiaalisen median kuvista koskaan.
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Business Finland – osaamiselle ja innovaatioille kansainvälistä medianäkyvyyttä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajat toivat Fjällrävenille miljoonien silmäparien näkyvyyden
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Tarinoiden voiman kunniaksi – Storytel Awards-gaala
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat
Sosiaalisella medialla ennätyksiin Tuomaan markkinoilla
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Tapahtumat, Vaikuttajat
Brändiaktivoinnit toivat Suomen tunnetuimman karhun ihmisten joukkoon
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Rautatieasemalle avattu Olivia sai miljoonan silmäparin avajaiset
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Tapahtumat
Battery on aina siellä missä tarvitaan energiaa