Roosa nauha -kampanjan viesti esiin vaikuttavalla tempauksella
CLIENT
YEAR
SCOPE
Roosa nauha
2019-
Vaikuttajat, tapahtumat
Roosa nauha -kampanjan tavoitteena on jakaa painavaa viestiä syövästä mahdollisimman laajalle yleisölle. Kampanja jalkautuu monin eri tavoin laajasti eri medioihin ja kokonaisuus kehittyy joka vuosi niin suunnittelijan myötä kuin uusien kiinnostavien yhteistöiden kautta.
Esimerkiksi vuoden 2022 kampanjan yhtenä aktivointina helsinkiläisravintolat osallistuvat Roosa nauha -kampanjaan omalla panoksellaan tarjoillen vaaleanpunaisia annoksia.
Mellakka on tukenut Roosa nauha -kampanjaa vuodesta 2019.

Osana vuoden 2022 monikanavaista kampanjaa, tavoitteemme oli orgaaninen näkyvyys vaikuttajien sosiaalisen median kanavissa. Aikaisemmasta poiketen keskitimme aktivoinnit kahteen täsmäiskuun – nauhan suunnittelijalta Maria Veitolalta lähtevään lähetykseen sekä vaikuttajille järjestettävään lounaaseen.
Saadaksemme tempauksen kuluttajien tietoisuuteen, järjestimme vaikuttajille suunnatun lounaan kampanjan alkamispäivänä. Vieraat saivat maistaa Roosa nauha -annoksia samalla kuin Maria Veitola avasi heille omaa suhdettaan kampanjaan. Intiimin tapahtuman tavoitteena oli saavuttaa orgaanista näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa, ja innostaa kuluttajia vierailemaan mukana olevissa ravintoloissa.
Maria Veitolan kestitsemä lounastilaisuus oli onnistunut aloitus kampanjalle. Jokainen vieras jakoi sisältöä tilaisuudesta sosiaalisessa mediassa ja tarinoissa vilkkui niin keräyksen tärkeä merkitys ja tavoite kuin Roosa nauha -annokset. Lounaalle osallistui iso joukko koko kansan tuntemia vaikuttajia, kuten Vappu Pimiä ja Anna Puu, ja oli näin ollen iso onnistuminen.
Myös Maria Veitolan painavalla viestillä varustettu PR-lähetys oli kokonaisuudessaan menestys. Lähes kaikki vastaanottajasta jakoi kampanjaviestiä sekä lahjoituslinkkiä omissa kanavissaan sekä kertoi avoimesti omista kokemuksistaan. Yksinkertainen, mutta sitäkin vaikuttavampi kokonaisuus toimitettiin juuri ennen Roosa nauha -päivää, jonka jälkeen kampanjan fokus keskitettiin lahjoitusten keräämiseen.
Highlights
- Vuoden 2022 kampanjakokonaisuus poiki 154 Instagram-tarinaa, seitsemän feed-julkaisua ja yhden Reels-videon.
- Postanneiden vierailijoiden seuraajamäärä nousi yli 2,2 miljoonan.
- Kokonaisuudella tavoitettiin potentiaalisesti yli 700 000 ihmistä.
- Koko kampanja oli kaikkien aikojen onnistunein kokonaisuus ja keräyspotti nousi jopa viiteen miljoonaan euroon.