Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi

CLIENT

YEAR

SCOPE

Saimaan Tuore / Finnforel

2017-

Strateginen suunnittelu
Vaikuttajayhteistyöt
Viestintä ja mediasuhteet
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Vastuullisuusviestintä

Kalabrändien nro 1. Suomessa. Tässä ykköstavoite kun saimme tehtäväksemme kertoa Saimaan Tuoreen neuroutta hipovasta, kestävän kiertotalouden periaatteilla tuotetusta kalasta, joka ei aio enempää eikä vähempää kuin muuttaa koko markkinan.

Kun Finnforel lähestyi Mellakkaa, Saimaan Tuore oli vielä suunnittelupöydällä ja Varkauden tuotantolaitos rakennusvaiheessa. Mitä enemmän suunnitelmiin perehdyimme, sitä selvemmäksi kävi, että tässä on nyt mietitty koko kalankasvatusketju mätimunasta lautaselle täysin uusiksi.

Saimaan Tuore on todellakin kala, joka ui vastavirtaan monessakin mielessä. Ensimmäinen suomalainen kala, josta voi tulla kilpailija markkinoita hallitsevalla tuontikalalle, “Norjan lohelle”. Saimaan Tuoreen kasvatuksessa käytettävän kiertovesiviljelyn edut ovat huikeat: kalasta hyödynnetään 100-prosenttia, kasvatus kuluttaa 99-prosenttia vähemmän vettä kuin perinteinen kasvatus, kalat saadaan tunnissa nostosta pakettiin, vesistöön ei lasketa poistovesiä lainkaan ja mikä tärkeintä: kalaa on saatavilla tasaisesti ympäri vuoden, tuli taivaalta sitten mitä tahansa.

Mellakan osuutta lanseerauksessa voisi kuvata kokonaisvaltaiseksi. Suunnittelimme suomalaisen kalankasvatusta perusteellisesti ruotivan sisältömarkkinointikampanjan, teimme verkkosivut sisältöineen, suunnittelimme sosiaalisen median sisällöt ja tone of voicen, rakensimme sosiaalisen median markkinoinnin, suunnittelimme ja toteutimme mediaviestinnän ja teimme kaikkea mahdollista muutakin, mitä uuden brändin lanseerauksessa tarvitaan.

Sen verran vauhdikas lanseeraus oli, että kalat loppuivat kaupoista viikossa. Kalat kun eivät hoputtamalla tai kiirettä ruokkimalla kasva, niin uutta fileoitavaa jouduttiin odottelemaan kolmisen kuukautta. Sitten homma käynnistettiin uudelleen ja siitä asti on puskettu vesiviljelyn tulevaisuutta ihmisten tietoisuuteen eri kanavissa file fileeltä.

Uusia haasteita on tuonut tuotannon nouseminen miljoonaan kiloon vuodessa, arvoketjun haltuunotto pala palalta ja seuraavaksi tuotannon määrän triplaantuminen. Eikä siinä tietenkään vielä kaikki, koska Varkaudessa asioita ajatellaan aina isosti. Nyt kalamiehet aikovat viedä koko kalankasvatusketjunsa sellaisenaan maailmalle. Ei siis kalaa, vaan koko tuotantoketjun.

Konsultointi ja valmennus, Tapahtumat, Vaikuttajat
Roosa nauhan viesti esiin vaikuttajien kautta – ennätystulokset puhuvat puolestaan
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Beyond Retrolle luotu Suomen valloitussuunnitelma toteutui ennätyksellisesti
Tapahtumat
Battery on aina siellä missä tarvitaan energiaa
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Savonlinnan Oopperajuhlat – kuinka viedä lumo uudelle kohderyhmälle?
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Kaikkien aikojen myydyimmäksi suomalaiseksi elämäkerraksi yhdellä teolla
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Palvelut, Tapahtumat, Vaikuttajat
Lentävä lähtö juoksukauteen Sauconyn huippukengillä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Selviytyisitkö sinä Storytel – Orwell 1984 -pakohuonepelistä?
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot