Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot

CLIENT

YEAR

SCOPE

LiveFIN ry

2021

Strateginen suunnittelu
Vaikuttajayhteistyöt
Viestintä ja mediasuhteet
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Vastuullisuusviestintä


Kun hätä on suuri, täytyy pitää ääntä. Toisinaan äänensä saa tehokkaimmin kuuluviin olemalla hiljaa. Näin kävi #VuosiHiljaisuutta-kampanjassa, jonka Mellakka Helsinki suunnitteli ja toteutti suomalaisen elävän musiikin etujärjestö LiveFIN ry:n kanssa.

Koronapandemian kurittama tapahtuma-ala oli jätetty selviytymään ilman toimintavalmiuksia ja tulevaisuuden näkymiä. Alan rajoitusten aiheuttaman hiljaisuuden vuosipäivä läheni, ja jotain oli tehtävä.

#VuosiHiljaisuutta oli neljän päivän pituinen kampanja, joka huipentui hiljaiseen hetkeen perjantaina 12.3.2021 klo 14.05. Silloin tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun hallitus tiedotustilaisuudessaan suositteli yli 500 hengen tapahtumia kiellettäväksi.

Intensiivisen kampanjan tavoitteena oli saada alan hädälle näkyvyyttä ja joukkovoimaa päättäjille esitettyjen vaatimusten taakse. Kampanjan tuli tavoittaa niin alan toimijat, suuri yleisö kuin päättäjätkin sekä tiivistää alan vaatimukset tilanteen korjaamiseksi.

Kampanjan parissa työskennelleet keskeiset toimijat lähtivät mukaan pro bono -periaatteella. Mediarahaa oli käytössä 0 euroa, joten kampanjan kaikilla toimenpiteillä tähdättiin ansaittuun näkyvyyteen eri muodoissaan.

Konsepti

Konseptia työstettäessä mietimme, mikä ilmentäisi parhaiten ongelmaa ja toisi epäoikeudenmukaisuuden näkyväksi. “Vuosi hiljaisuutta” kuvasti tapahtuneen lisäksi myös livemusiikin vastakohtaa, hiljaisuutta.

#VuosiHiljaisuutta-tunnisteen avulla saatiin valtava joukko alan ihmisiä luontevasti kertomaan somessa, miltä vuosi rajoitusten runtelemana oli tuntunut.

Keskusteluun haastettiin artisteja, festivaaleja, keikkapaikkoja ja muita alan toimijoita. Heihin otettiin yhteyttä noin viikkoa ennen kampanjaa, jotta julkaisut saatiin kampanjaviikolla ulos. Julkaisut lähtivät nopeasti ruokkimaan lisää keskustelua.

Tunniste ei myöskään rajannut pois musiikkialan ulkopuolisia toimijoita, vaan keskusteluun osallistuivat myös esimerkiksi ravintola-alan toimijat.

Hiljainen hetki

Nostamalla kaiken keskiöön yksi hetki saatiin kampanja tapahtumallistettua ja kampanjalle konkreettinen muoto sekä huipentuma. Hiljaisen hetken viettäminen on myös vahva, tunnelatautunut kannanotto. Siihen onneksemme radiot isolla rintamalla lähtivät mukaan yli mediatalorajojen. Radioiden lisäksi yleisö osallistettiin hiljaiseen hetkeen Facebook-tapahtuman kautta, joka saikin suuren suosion.

Ratkaisut tilanteen korjaamiseksi

Kampanjassa ei tyydytty vain kiinnittämään huomiota vallitsevaan epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen, vaan myös esitettiin ratkaisuja. Kampanjan yhteydessä saatiin viestittyä kirkkaasti mitä päättäjien tulisi tehdä alan tilanteen korjaamiseksi.

LiveFINin keskeiset vaatimukset muotoiltiin selkeästi ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi tiedotteeseen ja somepostauksiin, joista ne oli suuren yleisön myös helppoa kopioida ja jakaa edelleen.

Tulokset

Kampanja yhdisti historiallisesti kaupalliset radiokanavat. Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 kanavalla, joista suurin osa oli valtakunnallisia. Mukana olivat muun muassa Aito Iskelmä, HitMix, Iskelmä, Me Naiset Radio, Radio Helsinki, Radio Nostalgia, Radio Nova, Radio Pooki, Suomipop, Radio Rock, Radio 957, SuomiRock ja SuomiRäp.

Myös media tarttui aiheeseen hanakasti. Hiljainen hetki kirvoitti 67 printti- ja digimediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto oli lähes viisi miljoonaa. Lisäksi päälle voidaan laskea lukuisat radio- ja televisiohaastattelut.

Aihetunnisteella #VuosiHiljaisuutta julkaistiin yli 3 000 julkista sosiaalisen median postausta, joiden joukossa oli muun muassa useita valtakunnan ykkösartisteja, kuten Antti Tuisku, Vesala, Maija Vilkkumaa, Suvi Teräsniska ja Ellinoora sekä poliittisia vaikuttajia, kuten silloinen tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko.

Somemainintojen potentiaalinen tavoittavuus neljän päivän aikana kasvoi lähes 7 miljoonaan. Hiljaisen hetken ympärille tehty Facebook-event keräsi lähes 10 000 osallistujaa ja tavoitti 300 000 ihmistä.

Kampanja saatiin nostettua esiin eduskunnan kyselytunnilla, ja se edisti tärkeitä keskusteluja kansanedustajien ja muiden poliittisten päättäjien kanssa. Kampanjan aihetunniste jäi elämään ja kerää yhä tasaisesti osumia.

Vuosi hiljaisuutta palkittiin Hopeahuipulla Vuoden Huipuissa vuonna 2022

Highlights

  1. 67 printti- ja verkkomediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto 4,7 miljoonaa
  2. Digitaalisen uutismedian media-arvo 481 000 €
  3. Lisäksi useita haastatteluja radioissa ja televisiossa
  4. Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 radiokanavalla
  5. Yli 3 000 somemainintaa, joiden potentiaalinen tavoittavuus 6,8 miljoonaa
  6. Hiljaisen hetken FB-event: 9 800 osallistujaa, tavoittavuus 300 000
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Selviytyisitkö sinä Storytel – Orwell 1984 -pakohuonepelistä?
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Kaikkien aikojen myydyimmäksi suomalaiseksi elämäkerraksi yhdellä teolla
Konsultointi ja valmennus, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mellakka sähköisti Verge Motorcyclesin kansainvälisen viestinnän
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Business Finland – osaamiselle ja innovaatioille kansainvälistä medianäkyvyyttä
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Brändiaktivoinnit toivat Suomen tunnetuimman karhun ihmisten joukkoon
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Beyond Retrolle luotu Suomen valloitussuunnitelma toteutui ennätyksellisesti
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava