Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
CLIENT
YEAR
SCOPE
Tuska
2019–
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Viestintä ja mediasuhteet
Kansainvälinen viestintä
Tapahtumat
Mellakka on tehnyt Tuska Festivalin kanssa yhteistyötä vuodesta 2019. Muutaman poikkeusvuoden jälkeen Pohjoismaiden suurin metallifestivaali ylsi vuonna 2022 kaikkien aikojen kävijäennätykseensä ja vakuutti ainutlaatuisella yhteisöllisyydellään myös sosiaalisessa mediassa.

Tuska oli vuonna 2019 solminut Redin kanssa kumppanuuden, jonka myötä kulku festivaalille tapahtuisi kauppakeskuksen kautta. Poikkeuksellinen yhteistyö ja merkittävä muutos käytännön järjestelyissä haluttiin lanseerata näyttävästi, jolloin Tuska pyysi Mellakkaa apuun. Mellakka kirkasti viestikärjen sekä suunnitteli ja toteutti toimenpiteet lanseerauksen ympärille aina kuvamaailmaa myöten. Valtavan ansaitun näkyvyyden innoittamana yhteistyötä haluttiin syventää.
Mellakan ja Tuskan yhteistyö käynnistyikin vauhdikkaasti kesän 2019 festivaaleista, jonne mellakkalaisten piti mennä vain tutustumisvierailulle. Tapahtuman tiimellyksessä tiimi päätyi hyppäämään täysillä mukaan sometekemiseen ja hitsautui samalla tiiviisti yhteen tuskalaisten kanssa. Festivaalin jälkeen Mellakka loi Tuskalle viestintästrategian ja lähti toteuttamaan sitä käytännössä.
Vuoden 2022 Tuskaakin valmisteltiin vielä pandemian heittämän epävarmuuden varjon alla, mutta keväästä alkaen alkoi vihdoin varmistua, että festivaali todella päästään juhlimaan suunnitellusti. Takaisin tultiinkin rytinällä! Järjestyksessään kahdeskymmeneskolmas Tuska veti paikalle Helsingin helteiseen Suvilahteen kolmen festaripäivän aikana 49 000 raskaan musiikin ystävää, joka on Tuskan historian kaikkien aikojen suurin kävijämäärä.
Sosiaalisen median viestinnän, sisällöntuotannon ja markkinoinnin lisäksi Mellakka vastasi muun muassa festivaalin someaspan ylläpidosta, päivitti tapahtumaan kriisiviestintäsuunnitelman, ohjasi festivaalin omia valokuvaajia ja sisällöntuottajia, sekä suunnitteli ja toteutti mediaviestintää ja nettisivu- ja kumppanisisältöjä sekä ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. Festarissa vahvasti mukana elänyt sometoiminta keräsi paljon kiitoksia yleisökommentteja myöten. Mediaosumia kertyi vuoden ajalta lähes 350.
Yhteistyö Tuskan kanssa jatkuu ja parhaillaan työn alla on kesän 2023 festivaali.

Highlights
Palautteita somesta:
“Teillä on ollut tosi hyvää tiedotusta tänä vuonna!!! Kiitos!!!”
“En ole edes paikalla tänä vuonna, mutta pitää todeta, että hemmetin hienosti on tiedottaminen hoidettu organisaation toimesta!”