Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen

CLIENT

YEAR

SCOPE

Tuska

2019–

Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Viestintä ja mediasuhteet
Kansainvälinen viestintä
Tapahtumat


Mellakka on tehnyt Tuska Festivalin kanssa yhteistyötä vuodesta 2019. Muutaman poikkeusvuoden jälkeen Pohjoismaiden suurin metallifestivaali on yltänyt vuosina 2022 ja 2023 kaikkien aikojen kävijäennätyksiinsä ja vakuuttanut ainutlaatuisella yhteisöllisyydellään myös sosiaalisessa mediassa.

Kuva: Miika Storm

Tuska oli vuonna 2019 solminut Redin kanssa kumppanuuden, jonka myötä kulku festivaalille tapahtuisi kauppakeskuksen kautta. Poikkeuksellinen yhteistyö ja merkittävä muutos käytännön järjestelyissä haluttiin lanseerata näyttävästi, jolloin Tuska pyysi Mellakkaa apuun. Mellakka kirkasti viestikärjen sekä suunnitteli ja toteutti toimenpiteet lanseerauksen ympärille aina kuvamaailmaa myöten. Valtavan ansaitun näkyvyyden innoittamana yhteistyötä haluttiin syventää.

Mellakan ja Tuskan yhteistyö käynnistyikin vauhdikkaasti kesän 2019 festivaaleista, jonne mellakkalaisten piti mennä vain tutustumisvierailulle. Tapahtuman tiimellyksessä tiimi päätyi hyppäämään täysillä mukaan sometekemiseen ja hitsautui samalla tiiviisti yhteen tuskalaisten kanssa. Festivaalin jälkeen Mellakka loi Tuskalle viestintästrategian ja lähti toteuttamaan sitä käytännössä.

Vaikka Tuskaa ei lopulta päästy toteuttamaan pandemian vuoksi vuosina 2020–2021, työ festivaalin omalaatuisen hengen säilyttämiseksi ja kasvattamiseksi jatkui sosiaalisessa mediassa. Lisäksi Tuska loi poikkeustilojen kulttuurinnälkään metallimusiikkia ja online-matkustelua yhdistäneen Tuska Utopia -sarjan, jonka myötä myös Mellakka pääsi viemään suomalaista metallimusiikkia ja mielenmaisemaa maailmankartalle. Mellakka konseptoi ja toteutti Tuska Utopialle mediaviestintää, sosiaalista mediaa, niche-segmentointia ja verkostoja luovasti yhdistelleen viestintä- ja markkinointikampanjan.

Vuoden 2022 Tuskaakin valmisteltiin vielä pandemian heittämän epävarmuuden varjon alla, mutta keväästä alkaen alkoi vihdoin varmistua, että festivaali todella päästään juhlimaan suunnitellusti. Takaisin tultiinkin rytinällä! Järjestyksessään kahdeskymmeneskolmas Tuska veti paikalle Helsingin helteiseen Suvilahteen kolmen festaripäivän aikana 49 000 raskaan musiikin ystävää, joka oli tuolloin Tuskan historian kaikkien aikojen suurin kävijämäärä.

Vuonna 2023 pistettiin vieläkin paremmaksi festivaalin toisella perättäisellä kävijäennätyksellä. Jo ennakkoon loppuunmyyty Tuska keräsi kolmen päivän aikana peräti 63 000 metallipäätä Suvilahteen.

Sosiaalisen median viestinnän, sisällöntuotannon ja markkinoinnin lisäksi Mellakka on vastannut muun muassa festivaalin someaspan ylläpidosta, päivittänyt tapahtumaan kriisiviestintäsuunnitelman, ohjannut festivaalin omia valokuvaajia ja sisällöntuottajia, sekä suunnitellut ja toteuttanut mediaviestintää ja nettisivu- ja kumppanisisältöjä sekä ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen. Festarissa vahvasti mukana elävä sometoiminta on kerännyt paljon kiitoksia yleisökommentteja myöten. Tuskalle kertyi mediaosumia vuoden aikana huimat 523.

Yhteistyö Tuskan kanssa jatkuu ja parhaillaan työn alla on kesän 2024 festivaali.

Kuva: Miika Storm

Highlights

Palautteita somesta:

“Teillä on ollut tosi hyvää tiedotusta tänä vuonna!!! Kiitos!!!”

“En ole edes paikalla tänä vuonna, mutta pitää todeta, että hemmetin hienosti on tiedottaminen hoidettu organisaation toimesta!”

Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Tapahtumat
Battery on aina siellä missä tarvitaan energiaa
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Lääkäriliiga vaikuttaa TikTokissa parhaimmillaan satoihin tuhansiin nuoriin
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Podcast-tuotannon ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistelmä räjäytti Myyrmanni-dokumentin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Business Finland – osaamiselle ja innovaatioille kansainvälistä medianäkyvyyttä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Rautatieasemalle avattu Olivia sai miljoonan silmäparin avajaiset
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Tapahtumat, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Konsultointi ja valmennus, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mellakka sähköisti Verge Motorcyclesin kansainvälisen viestinnän