Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä

CLIENT

YEAR

SCOPE

Lux Helsinki

2017–

Strateginen suunnittelu
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto

Mellakka on hoitanut Lux Helsingin viestintää vuodesta 2017 lähtien. Pitkä yhteinen taival on hitsannut viestintätiimimme kiinteäksi osaksi koko tapahtuman tuotantoa.

Alun perin Mellakan tavoitteena oli löytää Lux Helsingille oma ääni ja houkutella yleisö tiiviimpään vuorovaikutukseen festivaalin kanssa. Kiinnostavan sisällön ja onnistuneiden sometempausten, kuten valtakunnan pääuutislähetyksiin päätyneen #valohaasteen ansiosta tapahtuma sai valtavasti lisää näkyvyyttä ja sitoutunutta yleisöä.

Yhteisten vuosien aikana Lux Helsinki on vakiinnuttanut asemansa suuren yleisön odottamana ja toivomana talven valopilkkuna. Vuonna 2020 Lux Helsinki ylsi kaikkien aikojen kävijäennätykseen 600 000 kävijällä.

Lux Helsinki on kasvaessaan muuttunut yhden valoteoksen tapahtumasta kansainvälisesti merkittäväksi valotaiteen festivaaliksi. Samalla viestinnän tavoitteet ovat laajentuneet kunnianhimoisesti yleisön sitouttamisesta valotaiteen arvostuksen lisäämiseen taidekentällä ja mediassa.

Vuonna 2023 Lux Helsinki herätti erityisen paljon huomiota, eikä vähiten Kansalaistorille nousseen sota-aiheisen teoksen vuoksi. Laaja kiinnostus ja ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe käännettiin työkaluiksi, joilla valotaiteen asemaa saatiin sementoitua taidekenttään entistä lujemmin: Ylen Kulttuuriykkönen-ohjelmassa muun muassa omistettiin jakso valotaiteelle ja nousipa aihe Helsingin Sanomien pääkirjoitukseenkin.

Highlights

  1. Yhteistyömme aikana Lux Helsinki on yltänyt kävijäennätykseensä 600 000 kävijällä.
  2. Parhaimmillaan aihetunnisteella #luxhelsinki on julkaistu tapahtuman aikana jopa 15 000 julkista IG-kuvaa.
  3. Viestinnällä on onnistuttu kasvattamaan valotaiteen arvostusta ja kiinnostusta taidekentällä sekä mediassa.
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Sunrise Avenue – stadikat täyteen kansainvälisellä medianäkyvyydellä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Kaikkien aikojen myydyimmäksi suomalaiseksi elämäkerraksi yhdellä teolla
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Konsultointi ja valmennus, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mellakka sähköisti Verge Motorcyclesin kansainvälisen viestinnän
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Rautatieasemalle avattu Olivia sai miljoonan silmäparin avajaiset
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä? 
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi