Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla

CLIENT

YEAR

SCOPE

Helsinki Biennaali

2021

Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Vaikuttajat

Mellakka oli mukana toteuttamassa kaikkien aikojen ensimmäisen Helsinki Biennaalin PR-tekemistä. Yhteistyö poiki kattavasti näkyvyyttä ympäri Suomea, ja Mellakan ideoima virtuaalitapahtuman konsepti kopioitiin myös kansainvälisen median tavoittamiseen.

Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille monipuolisen sarjan toimenpiteitä, joilla ensimmäistä kertaa järjestettävälle taidetapahtumalle saataisiin mahdollisimman paljon näkyvyyttä kotimaassa. Helsinki Biennaalin ohjelman parhaat palat julkistettiin visuaalisesti näyttävässä virtuaalitapahtumassa, johon kutsuttiin tärkeiden medioiden lisäksi kaikki kiinnostuneet. Tapahtuma houkutteli linjoille yhteensä satoja seuraajia. Biennaalin tavoitteena oli saada näkyvyyttä erityisesti myös maakuntamedioissa, jonka vuoksi Mellakka pitchasi aihetta sopivilla kulmilla erikseen myös maakuntalehtiin.

Vaikuttajasuhteiden osalta Mellakka koosti Helsinki Biennaalille sadan vaikuttajan listan, joita Helsinki Biennaali alkoi seuraamaan Instagramissa. Näin Mellakan somekanaville saatiin mahdollisesti kiinnostuneita seuraajia, kun vaikuttajat alkoivat seuraamaan tiliä takaisin. Tämä myös mahdollisti kiinnostavien sisältöjen välittämisen suoraan vaikuttajien kanaviin.

Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille kolme kaupallista vaikuttajayhteistyötä, joiden tavoitteena oli saada vaikuttajien kautta näkyvyyttä maakunnissa. Mellakka ja Helsinki Biennaali kutsuivat yhden vaikuttajan Turusta, Tampereelta ja Jyväskylästä perheineen vierailulle Helsinkiin. Vaikuttajille kuratoitiin monipuolinen Helsinki Biennaali -aiheinen ohjelma.

Mellakka järjesti lisäksi helsinkiläisille vaikuttajille mahdollisuuden tutustua Helsinki Biennaaliin ennen virallista avajaispäivää. Myös tämä toimenpide poiki lukuisia mainintoja tärkeiden vaikuttajien somekanavissa.

Highlights

  1. Mellakan Helsinki Biennaalille ideoima virtuaalitapahtuma houkutteli kuulolle yhteensä liki 400 ihmistä. Myös toimittajat kokivat verkkotapahtuman hyväksi ja muutamat kyselivät tallennetta katsottavaksi jälkikäteen.
  2. Kaikki Helsinki Biennaalin kaupallisissa yhteistöissä mukana olleet vaikuttajat kokivat osallistumisen erittäin mielekkäänä ja olivat yhteistyöstä innoissaan. Tämä näkyi muun muassa Instagram-julkaisujen määrässä, joita saimme odotettua enemmän. 
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Business Finland – osaamiselle ja innovaatioille kansainvälistä medianäkyvyyttä
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Lääkäriliiga vaikuttaa TikTokissa parhaimmillaan satoihin tuhansiin nuoriin
Konsultointi ja valmennus, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mellakka sähköisti Verge Motorcyclesin kansainvälisen viestinnän
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
HSY:n Mullankumous kiinnitti katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Saarioisten laatikoilla kasvanut – Vappu Pimiän avulla laatikot lähemmäs ihmisten arkea
Palvelut, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Valion kiertävä reseptikirja keräsi tarinoita ja nosti tunteita
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat
Sosiaalisella medialla ennätyksiin Tuomaan markkinoilla