Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
CLIENT
YEAR
SCOPE
Muji
2018–2022
Strateginen suunnittelu
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Vaikuttajayhteistyöt
Sosiaalinen media
Kansainvälisesti arvostettu ja rakastettu japanilainen lifestyle-ketju Muji avasi Euroopan suurimman myymälänsä Helsinkiin marraskuussa 2019. Mellakka toimi Mujin Suomen PR-kumppanina vuodesta 2018 vuoteen 2022.
Muji avasi Euroopan lippulaivamyymälänsä Helsinkiin marraskuussa 2019. Yhteistyö käynnistyi jo syksyllä 2018, kun Mujin Suomeen tulolle alettiin rakentamaan näkyvyyttä. Mellakka vastasi yhteistyön aikana kokonaisvaltaisesti Mujin viestinnästä ja PR-tekemisestä Suomessa.
Ennen lippulaivamyymälään avajaisia Mellakka järjesti Mujin kanssa kaksi mediatilaisuutta, joista ensimmäisessä julkistettiin lifestyle-ketjun tulo Suomeen ja toisessa medialle esiteltiin myymälän valikoiman parhaita paloja. Tämän lisäksi Mellakan edustaja matkusti yhdessä Kauppalehden toimittajan kanssa Mujin kansainväliselle mediavierailulle Tokioon.
Mujin ja autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi GACHA julkistettiin keskustakirjasto Oodissa maaliskuussa 2019. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty. Mellakka vastasi kokonasvaltaisesti lanseeraustapahtuman tuotannon koordinoinnista ja kutsuprosessista.
Mujin lippulaivamyymälä avattiin yleisölle 8.11.2019, jota edelsi edellisenä iltana erikseen järjestetyt kutsuvierasavajaiset. Mellakka vastasi lähes 600 ihmistä Muji-myymälään houkutelleen kutsuvierastapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. Tämän lisäksi Mellakka vastasi virallisten avajaisten viestinnästä, ja Muji-myymälään olikin avajaisaamuna satojen metrien jono, joka sai paljon näkyvyyttä Suomen suurimmissa medioissa.
Avajaiskokonaisuuden jälkeen Mellakan ja Mujin yhteistyö jatkui retainer-sopimuksena. Mellakka vastasi Mujin media- ja vaikuttajasuhteista Suomessa aina kevääseen 2022 asti. Yhteistyö sisälsi muun muassa PR-tekemisen suunnittelua vuositasolla, tapahtumia, mediapitchausta, tiedotusta ja vaikuttajayhteistöitä.
Hightlights
- GACHA-bussin lanseeraus poiki yhteensä 39 mediaosumaa Suomessa ja yli sata osumaa kansainvälisesti.
- Mujista julkaistiin ensimmäisen Mellakka-yhteistyövuoden aikana Suomen mediassa yhteensä 343 juttua, joiden kokonaistavoittavuus oli yhteensä 29 000 000 silmäparia.