Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä

CLIENT

YEAR

SCOPE

Muji

2018–2022

Strateginen suunnittelu
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Vaikuttajayhteistyöt
Sosiaalinen media

Kansainvälisesti arvostettu ja rakastettu japanilainen lifestyle-ketju Muji avasi Euroopan suurimman myymälänsä Helsinkiin marraskuussa 2019. Mellakka toimi Mujin Suomen PR-kumppanina vuodesta 2018 vuoteen 2022. 

Muji avasi Euroopan lippulaivamyymälänsä Helsinkiin marraskuussa 2019. Yhteistyö käynnistyi jo syksyllä 2018, kun Mujin Suomeen tulolle alettiin rakentamaan näkyvyyttä. Mellakka vastasi yhteistyön aikana kokonaisvaltaisesti Mujin viestinnästä ja PR-tekemisestä Suomessa.

Ennen lippulaivamyymälään avajaisia Mellakka järjesti Mujin kanssa kaksi mediatilaisuutta, joista ensimmäisessä julkistettiin lifestyle-ketjun tulo Suomeen ja toisessa medialle esiteltiin myymälän valikoiman parhaita paloja. Tämän lisäksi Mellakan edustaja matkusti yhdessä Kauppalehden toimittajan kanssa Mujin kansainväliselle mediavierailulle Tokioon. 

Mujin ja autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi GACHA julkistettiin keskustakirjasto Oodissa maaliskuussa 2019. Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas MUJIn ansiosta bussin muotoilu on käyttäjäystävällinen ja viimeistelty. Mellakka vastasi kokonasvaltaisesti lanseeraustapahtuman tuotannon koordinoinnista ja kutsuprosessista. 

Mujin lippulaivamyymälä avattiin yleisölle 8.11.2019, jota edelsi edellisenä iltana erikseen järjestetyt kutsuvierasavajaiset. Mellakka vastasi lähes 600 ihmistä Muji-myymälään houkutelleen kutsuvierastapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. Tämän lisäksi Mellakka vastasi virallisten avajaisten viestinnästä, ja Muji-myymälään olikin avajaisaamuna satojen metrien jono, joka sai paljon näkyvyyttä Suomen suurimmissa medioissa.

Avajaiskokonaisuuden jälkeen Mellakan ja Mujin yhteistyö jatkui retainer-sopimuksena. Mellakka vastasi Mujin media- ja vaikuttajasuhteista Suomessa aina kevääseen 2022 asti. Yhteistyö sisälsi muun muassa PR-tekemisen suunnittelua vuositasolla, tapahtumia, mediapitchausta, tiedotusta ja vaikuttajayhteistöitä.

Hightlights

  1. GACHA-bussin lanseeraus poiki yhteensä 39 mediaosumaa Suomessa ja yli sata osumaa kansainvälisesti. 
  2. Mujista julkaistiin ensimmäisen Mellakka-yhteistyövuoden aikana Suomen mediassa yhteensä 343 juttua, joiden kokonaistavoittavuus oli yhteensä 29 000 000 silmäparia.
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Beyond Retrolle luotu Suomen valloitussuunnitelma toteutui ennätyksellisesti
Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajien somekanavien totaalinen haltuunotto teki Nelly.comista kerralla tunnetun
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Saarioisten laatikoilla kasvanut – Vappu Pimiän avulla laatikot lähemmäs ihmisten arkea
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Rautatieasemalle avattu Olivia sai miljoonan silmäparin avajaiset
Tapahtumat
VR 160 vuotta – tapahtumilla katse kohti tulevaisuutta!
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Podcast-tuotannon ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistelmä räjäytti Myyrmanni-dokumentin
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä?