Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla

CLIENT

YEAR

SCOPE

Helsinki Biennaali

2021

Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Vaikuttajat

Mellakka oli mukana toteuttamassa kaikkien aikojen ensimmäisen Helsinki Biennaalin PR-tekemistä. Yhteistyö poiki kattavasti näkyvyyttä ympäri Suomea, ja Mellakan ideoima virtuaalitapahtuman konsepti kopioitiin myös kansainvälisen median tavoittamiseen.

Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille monipuolisen sarjan toimenpiteitä, joilla ensimmäistä kertaa järjestettävälle taidetapahtumalle saataisiin mahdollisimman paljon näkyvyyttä kotimaassa. Helsinki Biennaalin ohjelman parhaat palat julkistettiin visuaalisesti näyttävässä virtuaalitapahtumassa, johon kutsuttiin tärkeiden medioiden lisäksi kaikki kiinnostuneet. Tapahtuma houkutteli linjoille yhteensä satoja seuraajia. Biennaalin tavoitteena oli saada näkyvyyttä erityisesti myös maakuntamedioissa, jonka vuoksi Mellakka pitchasi aihetta sopivilla kulmilla erikseen myös maakuntalehtiin.

Vaikuttajasuhteiden osalta Mellakka koosti Helsinki Biennaalille sadan vaikuttajan listan, joita Helsinki Biennaali alkoi seuraamaan Instagramissa. Näin Mellakan somekanaville saatiin mahdollisesti kiinnostuneita seuraajia, kun vaikuttajat alkoivat seuraamaan tiliä takaisin. Tämä myös mahdollisti kiinnostavien sisältöjen välittämisen suoraan vaikuttajien kanaviin.

Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille kolme kaupallista vaikuttajayhteistyötä, joiden tavoitteena oli saada vaikuttajien kautta näkyvyyttä maakunnissa. Mellakka ja Helsinki Biennaali kutsuivat yhden vaikuttajan Turusta, Tampereelta ja Jyväskylästä perheineen vierailulle Helsinkiin. Vaikuttajille kuratoitiin monipuolinen Helsinki Biennaali -aiheinen ohjelma.

Mellakka järjesti lisäksi helsinkiläisille vaikuttajille mahdollisuuden tutustua Helsinki Biennaaliin ennen virallista avajaispäivää. Myös tämä toimenpide poiki lukuisia mainintoja tärkeiden vaikuttajien somekanavissa.

Highlights

  1. Mellakan Helsinki Biennaalille ideoima virtuaalitapahtuma houkutteli kuulolle yhteensä liki 400 ihmistä. Myös toimittajat kokivat verkkotapahtuman hyväksi ja muutamat kyselivät tallennetta katsottavaksi jälkikäteen.
  2. Kaikki Helsinki Biennaalin kaupallisissa yhteistöissä mukana olleet vaikuttajat kokivat osallistumisen erittäin mielekkäänä ja olivat yhteistyöstä innoissaan. Tämä näkyi muun muassa Instagram-julkaisujen määrässä, joita saimme odotettua enemmän. 
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Kaikkien aikojen myydyimmäksi suomalaiseksi elämäkerraksi yhdellä teolla
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Savonlinnan Oopperajuhlat – kuinka viedä lumo uudelle kohderyhmälle?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Tapahtumat
Battery on aina siellä missä tarvitaan energiaa
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä? 
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Lääkäriliiga vaikuttaa TikTokissa parhaimmillaan satoihin tuhansiin nuoriin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
HSY:n Mullankumous kiinnitti katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen
Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajien somekanavien totaalinen haltuunotto teki Nelly.comista kerralla tunnetun
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Sunrise Avenue – stadikat täyteen kansainvälisellä medianäkyvyydellä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajat toivat Fjällrävenille miljoonien silmäparien näkyvyyden
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Saarioisten laatikoilla kasvanut – Vappu Pimiän avulla laatikot lähemmäs ihmisten arkea
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi