Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
CLIENT
YEAR
SCOPE
Helsinki Biennaali
2021
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Vaikuttajat
Mellakka oli mukana toteuttamassa kaikkien aikojen ensimmäisen Helsinki Biennaalin PR-tekemistä. Yhteistyö poiki kattavasti näkyvyyttä ympäri Suomea, ja Mellakan ideoima virtuaalitapahtuman konsepti kopioitiin myös kansainvälisen median tavoittamiseen.
Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille monipuolisen sarjan toimenpiteitä, joilla ensimmäistä kertaa järjestettävälle taidetapahtumalle saataisiin mahdollisimman paljon näkyvyyttä kotimaassa. Helsinki Biennaalin ohjelman parhaat palat julkistettiin visuaalisesti näyttävässä virtuaalitapahtumassa, johon kutsuttiin tärkeiden medioiden lisäksi kaikki kiinnostuneet. Tapahtuma houkutteli linjoille yhteensä satoja seuraajia. Biennaalin tavoitteena oli saada näkyvyyttä erityisesti myös maakuntamedioissa, jonka vuoksi Mellakka pitchasi aihetta sopivilla kulmilla erikseen myös maakuntalehtiin.
Vaikuttajasuhteiden osalta Mellakka koosti Helsinki Biennaalille sadan vaikuttajan listan, joita Helsinki Biennaali alkoi seuraamaan Instagramissa. Näin Mellakan somekanaville saatiin mahdollisesti kiinnostuneita seuraajia, kun vaikuttajat alkoivat seuraamaan tiliä takaisin. Tämä myös mahdollisti kiinnostavien sisältöjen välittämisen suoraan vaikuttajien kanaviin.
Mellakka suunnitteli Helsinki Biennaalille kolme kaupallista vaikuttajayhteistyötä, joiden tavoitteena oli saada vaikuttajien kautta näkyvyyttä maakunnissa. Mellakka ja Helsinki Biennaali kutsuivat yhden vaikuttajan Turusta, Tampereelta ja Jyväskylästä perheineen vierailulle Helsinkiin. Vaikuttajille kuratoitiin monipuolinen Helsinki Biennaali -aiheinen ohjelma.
Mellakka järjesti lisäksi helsinkiläisille vaikuttajille mahdollisuuden tutustua Helsinki Biennaaliin ennen virallista avajaispäivää. Myös tämä toimenpide poiki lukuisia mainintoja tärkeiden vaikuttajien somekanavissa.
Highlights
- Mellakan Helsinki Biennaalille ideoima virtuaalitapahtuma houkutteli kuulolle yhteensä liki 400 ihmistä. Myös toimittajat kokivat verkkotapahtuman hyväksi ja muutamat kyselivät tallennetta katsottavaksi jälkikäteen.
- Kaikki Helsinki Biennaalin kaupallisissa yhteistöissä mukana olleet vaikuttajat kokivat osallistumisen erittäin mielekkäänä ja olivat yhteistyöstä innoissaan. Tämä näkyi muun muassa Instagram-julkaisujen määrässä, joita saimme odotettua enemmän.