Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän

CLIENT

YEAR

SCOPE

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK)

2022-2023

Strateginen suunnittelu
Vaikuttajayhteistyöt
Viestintä ja mediasuhteet
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto


Vaalistaja oli kaavoja rikkova vaalikampanja, joka purki poliittisen jargonin selväksi suomeksi ja antoi SAK:lle uudenlaisen tavan puhua tärkeistä asioista huomiota herättävästi. Poliittinen satiiri ja huumori otettiin avuksi, jotta saatiin vietyä SAK:laisen liikkeen vaaliteemat ja viestit juuri oikealle kohderyhmälle kaikissa isoimmissa somekanavissa.

Eduskuntavaaleissa valitaan Suomen linja seuraavaksi neljäksi vuodeksi. SDP oli johtanut maata neljä vuotta ja kuten politiikassa aina, pääministeripuolueen on usein vaikeaa päästä jatkokaudelle. 

Poliittista keskustelua oli hallinnut edelliset vuodet vahvasti korona ja sen jälkeen turvallisuuspolitiikka ja NATO. SAK:ssa oli huoli siitä, nousevatko työelämäkysymykset lainkaan vaalikeskusteluun ja saadaanko seuraavaan hallitukseen riittävästi työelämämyönteisiä kansanedustajia. 

Ajaisiko kukaan duunareiden asiaa jos työelämä ei nouse vaaleissa lainkaan esiin ja ihmiset eivät löydä, saati äänestä ehdokkaita, jotka ajavat heidän asiaansa?

SAK antoi meille tehtäväksi saada eduskuntavaalien 2023 alla SAK:laisten ammattiliittojen teemoille näkyvyyttä ja painoarvoa. Kampanjan tuli aktivoida paitsi ammattiliittoihin sitoutuneita niin löytää myös uusia äänestäjiä ja saada heidät kiinnostumaan työelämämyönteisistä ehdokkaista, joita SAK oli koonnut omaan vaaligalleriaansa. 

Kohderyhmään kuului SAK:n ammattiliittojen jäsenet (noin 860 000 henkilöä), ja potentiaaliset jäsenet (100 000). Kohderyhmän sisältä haluttiin erityisesti saada kiinni ne, jotka ovat nukkuvia, liikkuvia kantansa suhteen tai turhautuneita poliittisen keskustelun vaikeaselkoisuuteen. Kampanjan tuli tavoittaa ja puhutella erityisesti 18-35-vuotiaita naisia.

Tutkimusdataa kaivellessamme huomasimme, että asiat kyllä kiinnostavat ihmisiä, mutta niistä puhutaan niin vaikealla tavalla, että niistä ei ota erkkikään selvää. Koska kohderyhmän mediakäytössä korostui selkeästi sosiaalinen media, päätimme tehdä jotain aivan muuta kuin perinteisen mediamainontaan ja mediaviestintään nojaavan vaalikampanjan.

Vaalistaja – Tästä on syytä puhua! -konsepti purki poliittisen ja ammattiliittojargonin selväksi suomeksi ja kaivoi esiin asiat jaaritusten takaa. Käytännössä Vaalistaja oli massiivinen sosiaalisen median kampanja, jonka sisällöt jalkautuivat Facebookiin, Instagramiin, Youtubeen, TikTokiin, nettisivuille ja uutiskirjeeseen. Avasimme niihin Vaalistajalle omat kanavat. Lisätehoja haimme ulkomainonnasta ja digitaalisesta mainonnasta. 

Sisällöt muotoiltiin eri kanavissa toimiviksi lyhytvideoiksi, meemeiksi, naseviksi kannanotoiksi ja syventäviksi artikkeleiksi. Kruununjalokivi oli perjantaisin julkaistu Vaalistajan viikkokatsaus-video, joka kokosi viikon tärkeimmät aiheet samaan pakettiin.

Koska huumori on vaikea laji, nappasimme tiimiin mukaan poliittisen satiirin ammattilaisia. Eeva Vekki ja Johannes Mollberg käsikirjoittivat videosisältöjä ja meemejä ja toimivat kampanjan kasvoina. Huumorin ja poliittisen satiirin kautta tehdyt Vaalistaja-sisällöt herättivät huomiota ja niillä päästiin kiinni vaalien vaikeisiin asioihin ihmisläheisesti. Vaalistajan puhetavasta tuli koko kampanjan kommunikaatiomalli niin SAK:lle kuin sen jäsenliitoille ja aktiiveille. 

Tavoitimme kampanjassa halutun kohderyhmän toistuvasti koko kampanjan ajan. Yleisöltä, SAK:n jäsenliitoilta ja niiden jäseniltä Vaalistajan tonaliteetti ja asioiden käsittelytapa saivat valtavan positiivista palautetta ja rutkasti huutonauruemojeita. 

Mikä tärkeintä, peräti 54 SAK:n vaaligallerissa ollutta työelämämyönteistä ehdokasta pääsi eduskuntaan ja Vaalistaja auttoi esimerkiksi kiky-keskustelun nostamisessa valtakunnalliseksi puheenaiheeksi.

Highlights

  1. FB ja IG näytöt yht. 15 miljoonaa
  2. FB ja IG reach 2,3 miljoonaa, frekvenssi keskimäärin 6,5
  3. Youtube 700 000 videon katselua 
  4. Tiktok 254 000 videon katselua 
  5. 18 000 tykkäystä ja 845 kommenttia TikTokissa
  6. 36 000 kävijää kampanjasivulla
  7. 54 SAK:n vaaligallerissa ollutta ehdokasta pääsi eduskuntaan
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajat toivat Fjällrävenille miljoonien silmäparien näkyvyyden
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Podcast-tuotannon ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistelmä räjäytti Myyrmanni-dokumentin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Brändiaktivoinnit toivat Suomen tunnetuimman karhun ihmisten joukkoon
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajien somekanavien totaalinen haltuunotto teki Nelly.comista kerralla tunnetun
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Tapahtumat
VR 160 vuotta – tapahtumilla katse kohti tulevaisuutta!
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki