Roosa nauhan viesti esiin vaikuttajien kautta – ennätystulokset puhuvat puolestaan
CLIENT
YEAR
SCOPE
Syöpäsäätiön Roosa nauha
2019-
Vaikuttajat, tapahtumat, konsultointi ja valmennus
Roosa nauha -kampanjan tavoitteena on jakaa painavaa viestiä syövästä mahdollisimman laajalle yleisölle. Kampanja jalkautuu monin eri tavoin laajasti eri medioihin ja kokonaisuus kehittyy joka vuosi niin suunnittelijan myötä kuin uusien kiinnostavien yhteistöiden kautta.
Esimerkiksi vuonna 2023 järjestettiin sekä medialle että vaikuttajille Roosa nauha -tapahtuma ja vuoden 2022 kampanjan yhtenä aktivointina helsinkiläisravintolat osallistuivat mukaan tarjoillen vaaleanpunaisia annoksia.
Mellakka on tukenut Roosa nauha -kampanjaa vuodesta 2019.
Osana toistuvaa monikanavaista kampanjaa, yhtenä tavoitteenamme on vuodesta toiseen orgaaninen näkyvyys vaikuttajien sosiaalisen median kanavissa. Aikaisemmasta poiketen vuonna 2022 keskitimme aktivoinnit kahteen täsmäiskuun – nauhan suunnittelijalta Maria Veitolalta lähtevään lähetykseen sekä vaikuttajille järjestettävään lounaaseen.
Saadaksemme tempauksen kuluttajien tietoisuuteen, järjestimme vaikuttajille suunnatun lounaan kampanjan alkamispäivänä. Vieraat saivat maistaa Roosa nauha -annoksia samalla kuin Maria Veitola avasi heille omaa suhdettaan kampanjaan. Jokainen vieras jakoi sisältöä tilaisuudesta sosiaalisessa mediassa ja tarinoissa vilkkui niin keräyksen tärkeä merkitys ja tavoite kuin Roosa nauha -annokset. Lounaalle osallistui iso joukko koko kansan tuntemia vaikuttajia, kuten Vappu Pimiä ja Anna Puu, ja oli näin ollen iso onnistuminen.
Vuoden 2023 aktivoinnit toteutettiin jälleen kahtena osana: PR-lähetyksenä ja -tapahtumana. Lisäksi Mellakka järjesti Roosa nauhan yrityskumppaneille sparraustilaisuuden, jossa käytiin läpi mm. brändin arvojen esille nostamista, somen trendejä ja ohjeita kumppanien omien Roosa nauha -tuotteiden markkinointiin.
Lähetyksessä Roosa nauha ja henkilökohtainen kirje kiinnitettiin Apulannan suunnittelemaan kukkakimppuun, jonka avulla saatiin yhdistettyä myös yhteistyökumppaneita itse aktivointiin. Vastaanottajalista koostui Suomen eturivin vaikuttajista, artisteista ja mediapersoonista.
Tapahtuma järjestettiin Roosa nauhan värimaailmaa myötäilevässä, hattaramaisessa Chéri-ravintolassa Helsingin keskustassa. Tila somistettiin Mellakan toimesta minimalistisilla, vaaleilla kukkakimpuilla, ja pöytiin aseteltiin lahjoitustiedoilla varustetut leafletit. Yhteensä kutsuvieraita oli 52, ja se sisälsi vaikuttajia, toimittajia sekä puhujia että esiintyjiä. Lähes jokainen tapahtumassa vieraillut vaikuttaja julkaisi koskettavaa sisältöä tapahtumasta.
Vuoden 2023 kampanjakokonaisuus synnytti Instagram Feed-julkaisujen, TikTok-videoiden ja artikkelien lisäksi huimat 220 Instagram Story -klippiä, joka on muihin vastaaviin kokonaisuuksiin verrattuna ainutlaatuinen määrä.
Julkaisujen määrän lisäksi korkea laatu säilyi, ja koko keräyksen konseptia, tavoitteita ja sanomaa jaettiin selkeästi kuluttajille ympäri Suomen.
Saavutimme toisin sanoen jälleen Roosa nauha -kampanjan tärkeimmän tavoitteen, joka oli suuri osa vuoden 2023 huikeaa keräystulosta.
Highlights
- Roosa nauha kasvattanut keräyspottiaan joka vuosi. Vuoden 2023 kampanja keräsi jälleen ennätystuloksen: 5,3 miljoonaa euroa.
- PR-tapahtuma keräsi satoja someosumia ja niillä tavoitettiin yli 2,2 miljoonaa silmäparia.
- Somesisältöjen laadun kautta saavutettiin kampanjan tärkeimmät tavoitteet: tietoisuuden levittäminen, lahjoituksen tärkeys sekä itse lahjoitukset.