Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
CLIENT
YEAR
SCOPE
Toivon Kärki ry, MIELI ry, S-ryhmä & LähiTapiola
2021-2022
Strateginen suunnittelu
Vaikuttajayhteistyöt
Viestintä ja mediasuhteet
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Vastuullisuusviestintä
Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisellä Pidä huolta -kampanjalla kerättiin syksyllä 2021 yli miljoona euroa nuorten auttamiseen ja tukemiseen koronapandemian jälkeen yli 70 suomalaisen huippuartistin voimin. Mukana olivat muun muassa JVG, Antti Tuisku, Haloo Helsinki!, Lauri Tähkä, Jenni Vartiainen, Erin ja Anna Puu. Kampanja palkittiin vuonna 2022 Finnish Comms Awardseissa Vuoden varainhankintatekona.
Syksyllä 2021 Mellakka oli mukana ideoimassa, suunnittelemassa ja toteuttamassa Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n kanssa Pidä huolta -kampanjaa, jolla kerättiin varoja nuorten tukemiseen koronapandemian jälkeen.
Yli miljoona euroa keränneen kampanjan keskiössä oli Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukaan saatiin yli 70 suomalaista huippuartistia, muun muassa JVG, Antti Tuisku, Haloo Helsinki!, Lauri Tähkä, Jenni Vartiainen, Erin, Anna Puu, Vesala, Samu Haber, Elastinen, Chisu, Mikael Gabriel, BEHM ja SANNI.
Pidä huolta -kampanjan tuotto käytetään lyhentämättöminä nuorille kriisiapua tarjoavaan Sekasin-chatin toiminnan laajentamiseen ja nuorten mielenterveystaitojen vahvistamiseen.
Keräyssumma turvaa Sekasin-chatin toimintaa vuosiksi eteenpäin ja tarjoaa apua tuhansille pahan olonsa kanssa kamppaileville nuorille. Lahjoitusvaroilla tuetaan myös mielenterveystaitojen oppimista kouluissa.
Vuonna 2022 kampanja palkittiin Finnish Comms Awardseissa Vuoden varainhankintatekona: “Koskettava viesti, jossa korostuu monella tapaa hienosti perinnön jättäminen nuorelle sukupolvelle. Viesti on koskettanut myös monia ihmisiä ja tahoja lähtemään mukaan sekä yhteistyöhön että lahjoittamaan. Hienot tulokset!”
Mellakan perustaja Mari Wainio on yksi Toivon Kärki ry:n perustajista ja aktiivisista jäsenistä. Kampanjan mahdollistajina ja vahvoina kumppaneina toimivat lisäksi S-ryhmä ja LähiTapiola, jotka tukivat kampanjaa muun muassa laajalla markkinointi- ja viestintäkampanjalla.
Highlights
- Yli miljoona euroa nuorten auttamiseen
- Yli 250 uutta vapaaehtoista Sekasin-chatin toimintaan
- Mielenterveyshaut koko vuoden korkeimmalla tasolla
- Mieli.fi sivuston kävijämäärä tuplaantui
- Potentiaalinen tavoittavuus ansaitussa mediassa 32,5 miljoonaa
- Ansaitun median arvo 300 000 euroa