Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi

CLIENT

YEAR

SCOPE

Meeat Food Tech

2019-2022

Strateginen suunnittelu
Vaikuttajayhteistyöt
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Vastuullisuusviestintä
Konsultointi ja valmennus

Perinteinen suomalainen lihatalo Pouttu teki vuonna 2019 historiallisen täyskäännöksen ja alkoi kehittää voimalla kasvipohjaisia tuotteita, jotka näyttävät ja maistuvat lihalta. Tuotekehitys tehtiin nopealla aikataululla ja nopea oli myös Mellakan spurtti, jonka aikana Pouttu Muu tuli nostaa tunnetuksi ja liikkumaan kauppojen hyllyiltä.

Teimme suunnitelman, johon kuului paljon elementtejä mediaviestinnästä sosiaaliseen median aktivointeihin ja mainontaan. Homma lähtikin railakkaasti liikkeelle ja uutuus huomattiin mediassa ja yleisön keskuudessa erinomaisesti.

Lisäruutia Muutosruoan lanseeraukseen toivat viranomaiset, jotka kielsivät Pouttua käyttämästä Muun pakkauksissa ja kampanjassa näkyvästi olleita termejä kasviliha, burgerpihvi ja kasvilihapulla.

Me otimme siitä luonnollisesti kaiken ilon irti. Teimme rohkean, yhden somepostauksen strategian, koska tiesimme, että haloo siitä tulisi. Ja niinhän sitä tuli. Tunti julkaisusta yhden somepostauksen synnyttämä “case kasviliha” oli jo kaikkien valtakunnallisten medioiden etusivuilla. Kaikkiaan “case kasviliha” tuotti 100 uutista mediaan, valtavan somekeskustelun ja kaiken huipuksi Kotimaisten kielten keskus Kotus valitsi kasvilihan kuukauden sanaksi. 

Pian kävi selväksi, että koto-Suomi ei enää riitä, vaan kasviproteiinin ilosanomaa on lähdettävä viemään maailmalle. Muu irtautui Poutusta erilliseksi yhtiöksi Meet Food Tech Companyksi ja tästä alkoi paitsi kansainvälisen brändin ja sen puhetavan rakentaminen niin myös tuotekehitys. Vuonna 2022 saimme kertoa maailmalle 3D-printatun lihan myynnin aloittamisesta ja Meet Food Techin saamasta vastaanotosta maailmalla. 

Ja tämä kaikki vain siksi, että jos mitään ei muuta, mikään ei muutu.

Maailma Muuttuu ja Pouttu siinä mukana. Tässä muutoksessa Mellakan rooli on ollut avainasemassa. Syksyllä 2019 lanseeratun Pouttu Muu ”kasviliha” -tuotteiden viestintä on ollut timanttista, ja tästä kiitos kuuluu Mellakka Helsingille. Yhteistyö on kivutonta ja jopa hauskaa. Aallonpituuden ollessa sama asiat etenevät nopeasti ja sekä myyjä että asiakas ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Olen ajan saatossa kokeillut vähän kaikkea, mutta Mellakkaa voin hyvällä omalla tunnolla suositella kaikille.

Mikko Karell, toimitusjohtaja, Meeat Food Tech Oy
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Tapahtumat, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat
Sosiaalisella medialla ennätyksiin Tuomaan markkinoilla
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä
Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Kaikkien aikojen myydyimmäksi suomalaiseksi elämäkerraksi yhdellä teolla
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Selviytyisitkö sinä Storytel – Orwell 1984 -pakohuonepelistä?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Somerytinällä Tuskan kävijäennätykseen
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Saarioisten laatikoilla kasvanut – Vappu Pimiän avulla laatikot lähemmäs ihmisten arkea
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Podcast-tuotannon ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistelmä räjäytti Myyrmanni-dokumentin
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajat toivat Fjällrävenille miljoonien silmäparien näkyvyyden