HSY:n Mullankumous kiinnitti katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen
CLIENT
YEAR
SCOPE
Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut (HSY)
2022
Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Kuinka kiinnittää ihmisten katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen? Kipataan 6 000 kiloa multaa Havis Amandan patsaan viereen, istutetaan siihen 1 000 orvokkia ja pyydetään ihmisiä hakemaan niitä. Mullankumous-tempaus keräsi valtavan suosion ja mediahuomion.
Biojätettä on kerätty pääkaupunkiseudun taloyhtiöissä jo vuosia ja 2021 keräys laajeni myös omakotitaloihin. Biojätteen lajittelun merkitys ei ole ihmisille kuitenkaan vieläkään selvää ja sekajätteen joukossa on yhä liikaa biojätettä. Mellakan tehtävä oli kertoa asiasta niin, että se huomataan.
Päätimme edetä ilon kautta. Järjestimme Mullankumous-tempauksen, jossa kipattiin 6 000 kiloa multaa Havis Amandan patsaan viereen ja istutettiin siihen 1 000 orvokkia. Kerroimme median, sosiaalisen median ja vaikuttajien avulla yleisölle, että kukkia ja multaa saa tulla hakemaan niin kauan kuin niitä riittää. H-hetken aikaan Mantan patsas sai päähänsä kukkaseppeleen ja sen jalustalla kuhisi kukkien ja mullan hakijoita. Multaa ja kukkia sai luonnollisesti ottaa biojätteen kierrätykseen sopivaan astiaan.
Highlight
- Mullankumous läpäisi valtakunnallisen ja paikallisen median ja tavoitti potentiaalisesti yli 8 miljoonaa ihmistä. Tempauksesta uutisoitiin ennakkoon, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Esimerkiksi Ylen aamu teki Mullankumouksesta suorana lähetyksenä juttua televisioon ja sen lisäksi siitä oli juttua Yle uutisissa verkossa ja illan alueellisessa uutislähetyksessä. Myös Helsingin Sanomat ja monet radiot huomioivat tapahtuman.
- Seitsemän vaikuttajaa osallistui tapahtuman ennakkoviestintään.
- Paikalla kävi arviolta parituhatta ihmistä hakemassa kukkia ja multaa. Mutta ennen kaikkea saimme median, somen ja vaikuttajien avulla asiakkaan tärkeimmät viestit läpi biojätteen lajittelusta ja siitä, miten paljon sitä edelleen päätyy sekajätteen joukkoon.