HSY:n Mullankumous kiinnitti katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen

CLIENT

YEAR

SCOPE

Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut (HSY)

2022

Viestintä ja mediasuhteet
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto

Kuinka kiinnittää ihmisten katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen? Kipataan 6 000 kiloa multaa Havis Amandan patsaan viereen, istutetaan siihen 1 000 orvokkia ja pyydetään ihmisiä hakemaan niitä. Mullankumous-tempaus keräsi valtavan suosion ja mediahuomion. 

Biojätettä on kerätty pääkaupunkiseudun taloyhtiöissä jo vuosia ja 2021 keräys laajeni myös omakotitaloihin. Biojätteen lajittelun merkitys ei ole ihmisille kuitenkaan vieläkään selvää ja sekajätteen joukossa on yhä liikaa biojätettä. Mellakan tehtävä oli kertoa asiasta niin, että se huomataan. 

Päätimme edetä ilon kautta. Järjestimme Mullankumous-tempauksen, jossa kipattiin 6 000 kiloa multaa Havis Amandan patsaan viereen ja istutettiin siihen 1 000 orvokkia. Kerroimme median, sosiaalisen median ja vaikuttajien avulla yleisölle, että kukkia ja multaa saa tulla hakemaan niin kauan kuin niitä riittää. H-hetken aikaan Mantan patsas sai päähänsä kukkaseppeleen ja sen jalustalla kuhisi kukkien ja mullan hakijoita. Multaa ja kukkia sai luonnollisesti ottaa biojätteen kierrätykseen sopivaan astiaan.

Highlight

  1. Mullankumous läpäisi valtakunnallisen ja paikallisen median ja tavoitti potentiaalisesti yli 8 miljoonaa ihmistä. Tempauksesta uutisoitiin ennakkoon, tapahtuman aikana ja sen jälkeen. Esimerkiksi Ylen aamu teki Mullankumouksesta suorana lähetyksenä juttua televisioon ja sen lisäksi siitä oli juttua Yle uutisissa verkossa ja illan alueellisessa uutislähetyksessä. Myös Helsingin Sanomat ja monet radiot huomioivat tapahtuman. 
  2. Seitsemän vaikuttajaa osallistui tapahtuman ennakkoviestintään. 
  3. Paikalla kävi arviolta parituhatta ihmistä hakemassa kukkia ja multaa. Mutta ennen kaikkea saimme median, somen ja vaikuttajien avulla asiakkaan tärkeimmät viestit läpi biojätteen lajittelusta ja siitä, miten paljon sitä edelleen päätyy sekajätteen joukkoon. 
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Tarinoiden voiman kunniaksi – Storytel Awards-gaala
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Selviytyisitkö sinä Storytel – Orwell 1984 -pakohuonepelistä?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Lux Helsinki – talven valopilkku kävijäennätyksiin some- ja medianäkyvyydellä
Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajien somekanavien totaalinen haltuunotto teki Nelly.comista kerralla tunnetun
Strateginen suunnittelu, Viestintä ja mediasuhteet
Uuden edessä –  150 artistin voimalla hyväntekeväisyyttä
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä? 
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Palvelut, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Valion kiertävä reseptikirja keräsi tarinoita ja nosti tunteita
Konsultointi ja valmennus, Tapahtumat, Vaikuttajat
Roosa nauhan viesti esiin vaikuttajien kautta – ennätystulokset puhuvat puolestaan
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Savonlinnan Oopperajuhlat – kuinka viedä lumo uudelle kohderyhmälle?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Mujin lippulaivamyymälän avajaisia ja 1 000 ihmisen jonoa seurattiin suorissa lähetyksissä