Rakkaus on sähköä – Vaasan Sähkö PR-toimenpiteillä toistamiseen TV-uutisiin

CLIENT

YEAR

SCOPE

Vaasan Sähkö

2021

Strateginen suunnittelu, Vaikuttajayhteistyöt, Viestintä ja mediasuhteet, Tapahtumat, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto


Tunteet, kuten rakkaus, näkyvät sähköimpulsseina ihmisen kehossa. Impulssit ovat mitattavissa, mikä taas tekee rakkaudesta mitattavaa. Tämä havainto oli Folkin Vaasan Sähkölle suunnitteleman Rakkaus on sähköä -kampanjan kärkenä 2020. 

Kolmella PR-tempauksella tavoiteltiin näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa, sitoutuneisuutta somessa ja näkyvyyttä mediassa. Tätä kaikkea saatiin yllin kyllin aina tv-uutisia myöten. 

Suunnittelimme Vaasan Sähkölle kolmen PR-toimenpiteen sarjan ja nostimme linkin sähkön ja rakkauden välillä tekemisen ytimeen ihan konkreettisesti. Korona tuli tapahtumiin nojaavien lähtöjen tielle, joten suunnitelmat muutettiin lennosta digitaalisissa kanavissa toimiviksi.

Ensimmäinen tempauksemme oli Lemmikille lässyttämisen SM-kilpailut, jossa etsittiin Suomen parasta lemmikille lässyttäjää.

Valjastimme tunnetut lemmikinomistajat Arttu Wiskarin, Jutta Larmin, Arttu Lindemannin ja Eevi Teittisen starttaamaan kilpailun ja luomaan sille nostetta. Heidän ja lemmikkiensä välistä tunnesidettä mittasi tieteellisen tarkasti ja analyyttisesti mittaustieteen tohtori Pekko Vehviläinen. Yleisölle avoin, Vaasan Sähkön kanavissa järjestetty somekilpailu huipentui finaaliin, jonka juonsi Janne Kataja.

Ukkelikeisteri vaasansähkö

Kesällä Suomea lähti kiertämään tapahtumatuotantotoimisto Revoltin suunnittelema ja toteuttama Rakkauskontti. Käänsimme siinä promootio- ja liidikiertueen taideteokseksi. Nostimme esiin taiteilija Teemu Keisterin ja ilmoitimme tapahtuman paikkakuntien menopalstoille, kuten oikean taideteoksen. Tavoitteena oli valtakunnallinen medianäkyvyys ja näkyvyys kunkin kiertuepaikkakunnan paikallismediassa. Tässä onnistuttiin sataprosenttisesti, etenkin kun tälläkin tempauksella ylitettiin tv-uutisten kynnys. 

Vuosi huipentui Kaikkien aikojen suomalaisen rakkauslaulun etsimiseen. Palasimme jälleen mittaamiseen. Tällä kertaa käytimme videoanalytiikan algoritmeja ja kasvojentunnistusteknologiaa paljastamaan mikä moneen kertaan eri medioiden listaamista kaikkien aikojen rakkauslauluista herättää oikeasti eniten tunteita. Teimme kappaleista potpurin, joka soitettiin neutraaleissa olosuhteissa koehenkilöille. Heidän reaktionsa videokuvattiin ja sen jälkeen algoritmi teki taikuutensa. Ja tästä kaikestahan syntyi taas näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja mediassa. 

PS. Se kaikkien aikojen suomalainen rakkauslaulu on Kirkan Surun pyyhit silmistäni!

Highlights

  1. Rakkaus on sähköä -kampanjan poikkeukselliset PR-teot nousivat mediaan valtakunnallisesti ja paikallisesti.
  2. Kampanja näkyi hauskalla ja persoonallisella tavalla vaikuttajien ja yleisön sosiaalisen median kanavissa.
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Kuinka tehdä Suomen tunnetuimmasta tuntemattomasta brändistä näkyvä? 
Palvelut, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Valion kiertävä reseptikirja keräsi tarinoita ja nosti tunteita
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Vaikuttajat
Brändilähettilään avulla Vichystä luotettava merkki
Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajien somekanavien totaalinen haltuunotto teki Nelly.comista kerralla tunnetun
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat
Sosiaalisella medialla ennätyksiin Tuomaan markkinoilla
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vastavirtaan uiva Saimaan Tuore nousi suomalaisten kalabrändien ykköseksi
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Beyond Retrolle luotu Suomen valloitussuunnitelma toteutui ennätyksellisesti
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
Palvelut, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Vaalikampanja, josta erkkikin sai selvän
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Tarinoiden voiman kunniaksi – Storytel Awards-gaala
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
HSY:n Mullankumous kiinnitti katseet biojätteen kierrätyksen merkitykseen
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat, Vastuullisuusviestintä
Hävikkiruokakaupalle kasvua strategisella näkyvyyden kasvattamisella