Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?
CLIENT
SCOPE
Makia
Tapahtumat
Viestintä ja mediasuhteet
Vaikuttajat
100-prosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua? Yhden päivän ajan se oli totta kun loimme Makialle vastuullisen malliston, jossa ei ollut yhtäkään tuotetta. Havainnollistaaksemme asiaa tyhjensimme Makian myymälän Lasipalatsissa ja suljimme verkkokaupan.
Vastuullisuuden vaade on vahva. Samaan aikaan kuitenkin suomalaisilla brändeillä on sen kanssa kamppailunsa kun useiden alojen tuotantoketjut ovat globaaleja. Esimerkiksi vaateollisuudessa vastuullisuusketju raaka-aineiden alkuperään saakka on hankala avata perusteellisesti.
Tässä tilanteessa oli Makia, jota kohti vastuullisuuden vaade kasvoi kasvamistaan kun Eetti ry julkaisi vuosittaisen listauksensa vastuullisimmista suomalaisista yrityksistä. Aloimme perata vastuullisuusketjua yhdessä Makian kanssa ja päätimme tehdä siitä läpinäkyvän. Avasimme verkkosivuille vastuullisuusosion, jossa käytiin asia asialta läpi tuotantoketjun eri vaiheet ja niiden ympäristö- ja sosiaalinen vastuu.
Tuotannon lisäksi alan suuri ongelma on se, että yli 50 prosenttia vaatteista hävitetään alle vuodessa niiden ostamisesta. Joitakin vaatteista käytetään vain 7-10 kertaa ennen kuin ne hävitetään. Vaateteollisuus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden.
Saadaksemme ihmiset miettimään kulutusvalintojaan järjestimme tempauksen. Ilmoitimme, että Makia julkaisee 100-prosenttisesti vastuullisen malliston ja muuttaa verkkokauppansa ja myymälänsä täysin vastuullisiksi yhdeksi päiväksi. Mallistossa ei ollut yhtään tuotetta ja sekä myymälä että verkkokauppa ovat tyhjiä.
Eikä tämä ollut ainoa tempauksemme Makialle. Olemme olleet mukana lanseeraamassa eri mallistoja, tehneet vaikuttajamarkkinointia ja auttaneet viestinnässä tyvenessä kuin myrskyissäkin.