Makialle sataprosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua?

CLIENT

SCOPE

Makia

Tapahtumat
Viestintä ja mediasuhteet
Vaikuttajat

100-prosenttisen vastuullinen vaatemallisto, totta vai tarua? Yhden päivän ajan se oli totta kun loimme Makialle vastuullisen malliston, jossa ei ollut yhtäkään tuotetta. Havainnollistaaksemme asiaa tyhjensimme Makian myymälän Lasipalatsissa ja suljimme verkkokaupan. 

Vastuullisuuden vaade on vahva. Samaan aikaan kuitenkin suomalaisilla brändeillä on sen kanssa kamppailunsa kun useiden alojen tuotantoketjut ovat globaaleja. Esimerkiksi vaateollisuudessa vastuullisuusketju raaka-aineiden alkuperään saakka on hankala avata perusteellisesti. 

Tässä tilanteessa oli Makia, jota kohti vastuullisuuden vaade kasvoi kasvamistaan kun Eetti ry julkaisi vuosittaisen listauksensa vastuullisimmista suomalaisista yrityksistä. Aloimme perata vastuullisuusketjua yhdessä Makian kanssa ja päätimme tehdä siitä läpinäkyvän. Avasimme verkkosivuille vastuullisuusosion, jossa käytiin asia asialta läpi tuotantoketjun eri vaiheet ja niiden ympäristö- ja sosiaalinen vastuu. 

Tuotannon lisäksi alan suuri ongelma on se, että yli 50 prosenttia vaatteista hävitetään alle vuodessa niiden ostamisesta. Joitakin vaatteista käytetään vain 7-10 kertaa ennen kuin ne hävitetään. Vaateteollisuus tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden.

Saadaksemme ihmiset miettimään kulutusvalintojaan järjestimme tempauksen. Ilmoitimme, että Makia julkaisee 100-prosenttisesti vastuullisen malliston ja muuttaa verkkokauppansa ja myymälänsä täysin vastuullisiksi yhdeksi päiväksi. Mallistossa ei ollut yhtään tuotetta ja sekä myymälä että verkkokauppa ovat tyhjiä. 

Eikä tämä ollut ainoa tempauksemme Makialle. Olemme olleet mukana lanseeraamassa eri mallistoja, tehneet vaikuttajamarkkinointia ja auttaneet viestinnässä tyvenessä kuin myrskyissäkin.

Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Savonlinnan Oopperajuhlat – kuinka viedä lumo uudelle kohderyhmälle?
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Viestintä ja mediasuhteet
Sunrise Avenue – stadikat täyteen kansainvälisellä medianäkyvyydellä
Tapahtumat
Sinebrychoffin festarikiertueella on stadion-luokan bändin mittakaava
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Helsinki Biennaali sai medianäkyvyyttä virtuaalisesti Suomessa ja maailmalla
Strateginen suunnittelu, Tapahtumat, Vaikuttajat
Media ja vaikuttajat tuovat näkyvyyttä Sonoksen äänielämykselle
Konsultointi ja valmennus, Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu
Kasvilihakohu nosti Meeat Food Techin kertaheitolla tunnetuksi
Tapahtumat, Vaikuttajat
Kalevala Korun Ilmattaren häissä katse kiinnittyi uusiin vihkisormuksiin
Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Podcast-tuotannon ja vaikuttajamarkkinoinnin yhdistelmä räjäytti Myyrmanni-dokumentin
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Tarinoiden voiman kunniaksi – Storytel Awards-gaala
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Vuoden varainhankintateolla kerättiin yli miljoona nuorten kriisiavulle
Palvelut, Strateginen suunnittelu, Vaikuttajat
Valion kiertävä reseptikirja keräsi tarinoita ja nosti tunteita
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Tapahtumat, Vaikuttajat
Vaikuttajat toivat Fjällrävenille miljoonien silmäparien näkyvyyden
Tapahtumat, Vaikuttajat, Viestintä ja mediasuhteet
Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!” 
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto, Strateginen suunnittelu, Tapahtumat
Unity Talks – kuinka herättää B2B-kohderyhmän kiinnostus?