Lykon lanseeraus sai jopa ruotsalaiselta medialta kehut: ”Hyvä Suomi!”
CLIENT
YEAR
SCOPE
Lyko Suomi
2023
Tapahtumat, viestintä ja mediasuhteet
Verkkokaupastaan tunnetuksi tullut kosmetiikkaketju Lyko avasi Suomen ensimmäisen lippulaivamyymälän Helsingin keskustaan toukokuussa 2023. Mellakka järjesti avajaisviikon lehdistö-, vaikuttaja- sekä kuluttaja-avajaiset ja hoiti avajaisiin liittyvän mediaviestinnän.
Suomessa vuodesta 2018 verkkokauppana toiminut kosmetiikkaketju Lyko avasi ensimmäisen Suomen myymälänsä Helsingin keskustaan keväällä 2023. Tavoitteena oli järjestää unohtumattomat avajaiset ja tehdä brändiä tunnetuksi myös suuren yleisön keskuudessa.
Mellakka vastasi kauan odotetun lippulaivamyymälän avajaisista. Kokonaisuus piti sisällään erilliset tapahtumat median edustajille, vaikuttajille ja kuluttajille, ja Mellakka hoiti tapahtumien suunnittelun ja tuotannon sekä kutsuprosessin.
Medialle suunnattua tiedotusta ja pitchausta täydennettiin aamupalatilaisuudella, jossa median edustajat pääsivät tutustumaan uuden myymälän lisäksi brändin tarinaan ja yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin.
Tapahtuma sisälsi myös paneelimuotoisen keskustelun kauneustrendien synnystä vuonna 2023 ihastuttavien puhujavieraiden, meikkitaiteilija Noora Varrion ja TikTok -tähtien Viivi ja Venla Sydänmaanlakan kanssa.
Vaikuttajille, mediapersoonille ja kauneuden ammattilaisille suunnatun iltatapahtuman teema oli kaupungin suurimmat kylppäribileet. Tapahtumaa emännöi Lykon brändilähettiläs ja mediapersoona Veronica Verho.
Kuhina juhlien ympärillä alkoi jo heti ensimmäisten kutsujen lähdettyä ja vieraslista täyttyi ennätysajassa. Värivalot, saippuakuplat, musiikki, herkullinen ruoka ja juoma sekä hauskat aktiviteetit loivat Helsingin kesäiseen iltaan lähemmäs 200 hengen unohtumattomat avajaisbileet, joista julkaistiin ennennäkemätön määrä sisältöjä.
Viikko huipentui kuluttaja-avajaisiin, joka houkutteli paikalle 500-metrisen korttelin ympäri kiemurtelevan jonon innokkaita asiakkaita.
Sosiaalisessa mediassa jo viikkoja etukäteen innostusta herättäneen avajaispäivän juonnosta vastasivat mediapersoonat Niko Saarinen ja Shirley Karvinen, jotka vastasivat tunnelman nostattamisesta sekä jonossa että sisällä liikkeessä. Päivän kruunasi Benjamin Peltosen keikka.
Päivä rikkoi kaikkien aikaisempien avajaisten myyntiennätykset, ja asiakkaita riitti liikkeessä avajaishetkestä viimeisiin aukiolominuutteihin asti.
Onnistuneet ja mieleenpainuvat avajaiset keräsivät kiitosta sekä osallistujilta että asiakkaalta. Erityiskiitosta tuli ennen kaikkea helposta ja mutkattomasta yhteistyöstä sekä kokonaisuudesta, joka ei asiakkaan sanoin jättänyt oikeastaan mitään parantamisen varaa.
Yhteistyö on jatkunut uusien brändilanseerauksien merkeissä
Vietimme Moomin X By Lyko -lanseerausta ihanalla aamulla vaikuttajien kanssa Veronica Verhon johdolla Lykon kivijalkamyymässä Forumissa. Järjestimme vaikuttajatapahtuman hetken hengähdystaukona arjen kiireiden keskelle. Tapahtuma sai inspiraationsa muumien iloisesta ja huolettomasta suhtautumisesta elämään.
Viimeisimpänä Lyko toi ikonisen Milk Makeup -brändin Suomen markkinoille. Jotta saisimme brändin lanseerauksen herättämään kiinnostusta, järjestimme lumoavan Dinner Club -tapahtuman, jossa tarjolla oli Richard McCormicin laatima menu ja musiikkia tarjosi Club Haul. Vastuumme sisälsivät tapahtuman suunnittelun ja toteutuksen, sosiaalisen median markkinointisisällön konsultoinnin, tuotenäytteiden lähetyksen suunnittelun ja toteutuksen, vastaanottajien koordinoinnin, jakelun hallinnan sekä kattavan raportoinnin tarjoamisen.
Highlights
- Avajaisista syntyi yhteensä 23 mediaosumaa ja osumien yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus oli yli 6,6 miljoonaa. Avajaisista uutisoitiin jopa Ruotsin mediassa asti otsikolla “Hyvä Suomi”!
- Iltajuhliin osallistui mediapersoonista, sisällöntuottajista, artisteista, näyttelijöistä, stylisteista, kauneuden ammattilaisista ja median edustajista koostuva 175 kutsuvieraan joukko, joiden yhteenlaskettu seuraajamäärä oli yli 8,4 miljoonaa.
- Iltatapahtumasta julkaistiin ennennäkemätön määrä sisältöjä, joiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus oli lähemmäs kolme miljoonaa.
- Digitaalisen uutismedian media-arvo oli lähes puoli miljoonaa euroa.