Sinnikkäällä työllä Suomen suurimmaksi ja kauneimmaksi festivaaliksi
CLIENT
YEAR
SCOPE
Ruisrock
2015–
Strateginen suunnittelu
Viestintä ja mediasuhteet
Vaikuttajat
Tapahtumat
Sosiaalinen media ja sisällöntuotanto
Mellakka on toiminut Ruisrockin viestintä- ja PR-kumppanina aina vuodesta 2015 lähtien. Matkan varrelle on mahtunut muun muassa maan – jollei maailman – ensimmäinen vaikuttajabäkkäri, Grand One -palkinto, Finnish Comms Awards-palkinto ja nousu Suomen festarikentän tähdeksi, jonka lipuista taistellaan kiihkeästi. Tekemisen painopiste on vuosien varrella muuttunut mutta yhteistyö vain syventynyt entisestään.
Turun Ruissalossa järjestettävä Ruisrock on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut festivaali. Mellakka on ollut kokonaisvaltaisesti mukana festivaalin viestinnän ja PR:n strategisessa suunnittelussa ja toteutuksessa vuodesta 2015 alkaen.
Yksi yhteistyön kulmakivistä on vaikuttajatekeminen, jota on tavoitteellisesti kehitetty vuosi vuodelta. Suomen ensimmäinen vaikuttajabäkkäri ei syntynyt sattumalta juuri Ruissaloon! Yhtä keskiössä on yhteisöllisyyden kasvattaminen ja kiinnostavan sisällön tuottaminen sosiaalisessa mediassa.
Kun koronapandemia vasta loi tummia pilviä massatapahtumien ylle, oli aika keksiä uusia keinoja vuorovaikuttaa ja pysyä relevanttina yleisölle, joka ei lopulta kahteen vuoteen päässyt festivaaleille. Tähän tarkoitukseen valjastettiin ensisijaisesti TikTok, jonka pääsimme konseptoimaan Ruisrockille alusta alkaen. Mellakka vastaa kanavan kehittämisestä, vaikuttajarosterin koordinoimisesta ja sisältösparrauksesta.
Myös festivaaliviestintää on haluttu katsoa tuoreelta kantilta, ja tekoälyä hyödynnettiinkin jo vuoden 2017 tapahtumassa, kun asiakkaamme Affecto toteutti miljardeihin datapisteisiin pohjautuvan tutkimuksen festivaaliyleisön tunnetiloista. Tulosten pohjalta rakennettu viestintälähtö nosti Ruisrock-kansan onnellisuusasteen mediaotsikoihin ja toi Grand One -palkinnon parhaasta datan käytöstä vuonna 2018.
Jokaiseen kesään mahtuu kohokohtia. Kesällä 2022 kukaan tuskin saattoi olla törmäämättä somekuvaajamme otokseen, jossa pääministeri saapui festivaalille. Se on yksi laajimmin jaetuista ja levinneistä suomalaisista sosiaalisen median kuvista.
Kesällä 2023 uudistimme Suomen suurimman festivaalin Ruisrockin somea, jotta se sitouttaisi ja tavoittaisi 18–34-vuotiasta festariyleisöä entistä paremmin. Ruisrockin TikTok ja Instagram syttyivät sellaiseen liekkiin ja vuorovaikutukseen, että festarin viimeisenä päivänä Meta rajoitti Instagram-tiliä luultuaan sitä botiksi. Työmme huomasi myös Finnish Comms Awardsin jury, joka palkitsi Ruisrockin somen vuoden viestintätyönä.
”Kaikki mellakkalaiset ovat huippuammattilaisia, joiden kanssa työskentelyä voin suositella ilolla kaikille. Mellakka Helsinki <3”
– Annakaisa Anttila, vastaava tuottaja ja kumppanuuspäällikkö Ruisrock
Highlights
- Yhteistyömme aikana Ruisrock on kasvanut Suomen suurimmaksi festivaaliksi ja takana useita loppuunmyytyjä festivaaleja.
- Yhdistimme asiakkaamme Ruisrockin sekä Affecton (nykyinen CGI) ja suunnittelimme tekoälytutkimukseen ja sen tuloksiin pohjautuvan viestintälähdön, joka palkittiin Grand Onella parhaasta datan käytöstä.
- Kesällä 2022 somekuvaajamme nappasi yhden laajimmin levinneistä ja jaetuista suomalaisen sosiaalisen median kuvista koskaan.
- Kesällä 2023 uudistimme Ruisrockin tärkeimmän markkinointikanavan somen, joka syttyi sellaiseen liekkiin, että Meta sulki Ruissin kanavat luultuaan niitä botiksi. Tavoitimme pelkästään heinäkuussa orgaanisesti TikTokissa 1,4 miljoonaa uniikkia käyttäjää, Instagramissa 1,2 miljoonaa käyttäjää ja saimme yli 2 000 mediaosumaa. Mikä tärkeintä, jälleen kerran Ruisrockin 2023 kaikki liput myytiin ennen porttien aukeamista.