Vuosi hiljaisuutta

Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot

Tausta

Kun hätä on suuri, täytyy pitää ääntä. Toisinaan äänensä saa tehokkaimmin kuuluviin olemalla hiljaa. Näin kävi #VuosiHiljaisuutta-kampanjassa, jonka Mellakka Helsinki suunnitteli ja toteutti suomalaisen elävän musiikin etujärjestö LiveFIN ry:n kanssa. 

Koronapandemian kurittama tapahtuma-ala oli jätetty selviytymään ilman toimintavalmiuksia ja tulevaisuuden näkymiä. Alan rajoitusten aiheuttaman hiljaisuuden vuosipäivä läheni, ja jotain oli tehtävä.

Ratkaisu

#VuosiHiljaisuutta oli neljän päivän pituinen kampanja, joka huipentui hiljaiseen hetkeen perjantaina 12.3.2021 klo 14.05. Silloin tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun hallitus tiedotustilaisuudessaan suositteli yli 500 hengen tapahtumia kiellettäväksi. 

Intensiivisen kampanjan tavoitteena oli saada alan hädälle näkyvyyttä ja joukkovoimaa päättäjille esitettyjen vaatimusten taakse. Kampanjan tuli tavoittaa niin alan toimijat, suuri yleisö kuin päättäjätkin sekä tiivistää alan vaatimukset tilanteen korjaamiseksi.

Kampanjan parissa työskennelleet keskeiset toimijat lähtivät mukaan pro bono -periaatteella. Mediarahaa oli käytössä 0 euroa, joten kampanjan kaikilla toimenpiteillä tähdättiin ansaittuun näkyvyyteen eri muodoissaan.

Konsepti

Konseptia työstettäessä mietimme, mikä ilmentäisi parhaiten ongelmaa ja toisi epäoikeudenmukaisuuden näkyväksi. “Vuosi hiljaisuutta” kuvasti tapahtuneen lisäksi myös livemusiikin vastakohtaa, hiljaisuutta. 

#VuosiHiljaisuutta-tunnisteen avulla saatiin valtava joukko alan ihmisiä luontevasti kertomaan somessa, miltä vuosi rajoitusten runtelemana oli tuntunut.

Keskusteluun haastettiin artisteja, festivaaleja, keikkapaikkoja ja muita alan toimijoita. Heihin otettiin yhteyttä noin viikkoa ennen kampanjaa, jotta julkaisut saatiin kampanjaviikolla ulos. Julkaisut lähtivät nopeasti ruokkimaan lisää keskustelua. 

Tunniste ei myöskään rajannut pois musiikkialan ulkopuolisia toimijoita, vaan keskusteluun osallistuivat myös esimerkiksi ravintola-alan toimijat.

Hiljainen hetki

Nostamalla kaiken keskiöön yksi hetki saatiin kampanja tapahtumallistettua ja kampanjalle konkreettinen muoto sekä huipentuma. Hiljaisen hetken viettäminen on myös vahva, tunnelatautunut kannanotto. Siihen onneksemme radiot isolla rintamalla lähtivät mukaan yli mediatalorajojen. Tätä edesauttoi taktisesti valittu vuoden takaiseen rajoitusten julkistukseen, ei itse tiedotustilaisuuden alkamiseen, viittaava kellonaika. Tasatunnit kun olisivat olleet usealle radiolle hankalia uutislähetysten vuoksi. 

Radioiden lisäksi yleisö osallistettiin hiljaiseen hetkeen Facebook-tapahtuman kautta, joka saikin suuren suosion.

Ratkaisut tilanteen korjaamiseksi

Kampanjassa ei tyydytty vain kiinnittämään huomiota vallitsevaan epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen, vaan myös esitettiin ratkaisuja. Kampanjan yhteydessä saatiin viestittyä kirkkaasti mitä päättäjien tulisi tehdä alan tilanteen korjaamiseksi.

LiveFINin keskeiset vaatimukset muotoiltiin selkeästi ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi tiedotteeseen ja somepostauksiin, joista ne oli suuren yleisön myös helppoa kopioida ja jakaa edelleen.

Tulokset

Kampanja yhdisti historiallisesti kaupalliset radiokanavat. Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 kanavalla, joista suurin osa oli valtakunnallisia. Mukana olivat muun muassa Aito Iskelmä, HitMix, Iskelmä, Me Naiset Radio, Radio Helsinki, Radio Nostalgia, Radio Nova, Radio Pooki, Suomipop, Radio Rock, Radio 957, SuomiRock ja SuomiRäp.

Myös media tarttui aiheeseen hanakasti. Hiljainen hetki kirvoitti 67 printti- ja digimediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto oli lähes viisi miljoonaa. Lisäksi päälle voidaan laskea lukuisat radio- ja televisiohaastattelut.

Aihetunnisteella #VuosiHiljaisuutta julkaistiin yli 3 000 julkista sosiaalisen median postausta, joiden joukossa oli muun muassa useita valtakunnan ykkösartisteja, kuten Antti Tuisku, Vesala, Maija Vilkkumaa, Suvi Teräsniska ja Ellinoora sekä poliittisia vaikuttajia, kuten silloinen tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko.

Somemainintojen potentiaalinen tavoittavuus neljän päivän aikana kasvoi lähes 7 miljoonaan. Hiljaisen hetken ympärille tehty Facebook-event keräsi lähes 10 000 osallistujaa ja tavoitti 300 000 ihmistä.

Kampanja saatiin nostettua esiin eduskunnan kyselytunnilla, ja se edisti tärkeitä keskusteluja kansanedustajien ja muiden poliittisten päättäjien kanssa. Kampanjan aihetunniste jäi elämään ja kerää yhä tasaisesti osumia.

Tulokset neljän päivän kampanja-ajalta:

  • 67 printti- ja verkkomediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto 4,7 miljoonaa
  • Digitaalisen uutismedian media-arvo 481 000 €
  • Lisäksi useita haastatteluja radioissa ja televisiossa
  • Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 radiokanavalla
  • Yli 3 000 somemainintaa, joiden potentiaalinen tavoittavuus 6,8 miljoonaa
  • Hiljaisen hetken FB-event: 9 800 osallistujaa, tavoittavuus 300 000

Työryhmä:

Mellakka Helsinki: Mari Wainio, Annina Pikkumäki, Lauri Leskinen, Pasi Lindqvist (N2 Creative) 
LiveFIN ry: Jenna Lahtinen, Piia Lääveri, Maiju Talvisto
Graafinen toteutus: Jesse Tielinen