Vuosi hiljaisuutta

Vuosi hiljaisuutta – kampanja, joka hiljensi radiot

Tausta

Kun hätä on suuri, täytyy pitää ääntä. Toisinaan äänensä saa tehokkaimmin kuuluviin olemalla hiljaa. Näin kävi #VuosiHiljaisuutta-kampanjassa, jonka Mellakka Helsinki suunnitteli ja toteutti suomalaisen elävän musiikin etujärjestö LiveFIN ry:n kanssa. 

Koronapandemian kurittama tapahtuma-ala oli jätetty selviytymään ilman toimintavalmiuksia ja tulevaisuuden näkymiä. Alan rajoitusten aiheuttaman hiljaisuuden vuosipäivä läheni, ja jotain oli tehtävä.

Ratkaisu

#VuosiHiljaisuutta oli neljän päivän pituinen kampanja, joka huipentui hiljaiseen hetkeen perjantaina 12.3.2021 klo 14.05. Silloin tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun hallitus tiedotustilaisuudessaan suositteli yli 500 hengen tapahtumia kiellettäväksi. 

Intensiivisen kampanjan tavoitteena oli saada alan hädälle näkyvyyttä ja joukkovoimaa päättäjille esitettyjen vaatimusten taakse. Kampanjan tuli tavoittaa niin alan toimijat, suuri yleisö kuin päättäjätkin sekä tiivistää alan vaatimukset tilanteen korjaamiseksi.

Kampanjan parissa työskennelleet keskeiset toimijat lähtivät mukaan pro bono -periaatteella. Mediarahaa oli käytössä 0 euroa, joten kampanjan kaikilla toimenpiteillä tähdättiin ansaittuun näkyvyyteen eri muodoissaan.

Konsepti

Konseptia työstettäessä mietimme, mikä ilmentäisi parhaiten ongelmaa ja toisi epäoikeudenmukaisuuden näkyväksi. “Vuosi hiljaisuutta” kuvasti tapahtuneen lisäksi myös livemusiikin vastakohtaa, hiljaisuutta. 

#VuosiHiljaisuutta-tunnisteen avulla saatiin valtava joukko alan ihmisiä luontevasti kertomaan somessa, miltä vuosi rajoitusten runtelemana oli tuntunut.

Keskusteluun haastettiin artisteja, festivaaleja, keikkapaikkoja ja muita alan toimijoita. Heihin otettiin yhteyttä noin viikkoa ennen kampanjaa, jotta julkaisut saatiin kampanjaviikolla ulos. Julkaisut lähtivät nopeasti ruokkimaan lisää keskustelua. 

Tunniste ei myöskään rajannut pois musiikkialan ulkopuolisia toimijoita, vaan keskusteluun osallistuivat myös esimerkiksi ravintola-alan toimijat.

Hiljainen hetki

Nostamalla kaiken keskiöön yksi hetki saatiin kampanja tapahtumallistettua ja kampanjalle konkreettinen muoto sekä huipentuma. Hiljaisen hetken viettäminen on myös vahva, tunnelatautunut kannanotto. Siihen onneksemme radiot isolla rintamalla lähtivät mukaan yli mediatalorajojen. Tätä edesauttoi taktisesti valittu vuoden takaiseen rajoitusten julkistukseen, ei itse tiedotustilaisuuden alkamiseen, viittaava kellonaika. Tasatunnit kun olisivat olleet usealle radiolle hankalia uutislähetysten vuoksi. 

Radioiden lisäksi yleisö osallistettiin hiljaiseen hetkeen Facebook-tapahtuman kautta, joka saikin suuren suosion.

Ratkaisut tilanteen korjaamiseksi

Kampanjassa ei tyydytty vain kiinnittämään huomiota vallitsevaan epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen, vaan myös esitettiin ratkaisuja. Kampanjan yhteydessä saatiin viestittyä kirkkaasti mitä päättäjien tulisi tehdä alan tilanteen korjaamiseksi.

LiveFINin keskeiset vaatimukset muotoiltiin selkeästi ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi tiedotteeseen ja somepostauksiin, joista ne oli suuren yleisön myös helppoa kopioida ja jakaa edelleen.

Tulokset

Kampanja yhdisti historiallisesti kaupalliset radiokanavat. Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 kanavalla, joista suurin osa oli valtakunnallisia. Mukana olivat muun muassa Aito Iskelmä, HitMix, Iskelmä, Me Naiset Radio, Radio Helsinki, Radio Nostalgia, Radio Nova, Radio Pooki, Suomipop, Radio Rock, Radio 957, SuomiRock ja SuomiRäp.

Myös media tarttui aiheeseen hanakasti. Hiljainen hetki kirvoitti 67 printti- ja digimediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto oli lähes viisi miljoonaa. Lisäksi päälle voidaan laskea lukuisat radio- ja televisiohaastattelut.

Aihetunnisteella #VuosiHiljaisuutta julkaistiin yli 3 000 julkista sosiaalisen median postausta, joiden joukossa oli muun muassa useita valtakunnan ykkösartisteja, kuten Antti Tuisku, Vesala, Maija Vilkkumaa, Suvi Teräsniska ja Ellinoora sekä poliittisia vaikuttajia, kuten silloinen tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko.

Somemainintojen potentiaalinen tavoittavuus neljän päivän aikana kasvoi lähes 7 miljoonaan. Hiljaisen hetken ympärille tehty Facebook-event keräsi lähes 10 000 osallistujaa ja tavoitti 300 000 ihmistä.

Kampanja saatiin nostettua esiin eduskunnan kyselytunnilla, ja se edisti tärkeitä keskusteluja kansanedustajien ja muiden poliittisten päättäjien kanssa. Kampanjan aihetunniste jäi elämään ja kerää yhä tasaisesti osumia.

Tulokset neljän päivän kampanja-ajalta:

  • 67 printti- ja verkkomediaosumaa, joiden potentiaalinen peitto 4,7 miljoonaa
  • Digitaalisen uutismedian media-arvo 481 000 €
  • Lisäksi useita haastatteluja radioissa ja televisiossa
  • Hiljaista hetkeä vietettiin noin 20 radiokanavalla
  • Yli 3 000 somemainintaa, joiden potentiaalinen tavoittavuus 6,8 miljoonaa
  • Hiljaisen hetken FB-event: 9 800 osallistujaa, tavoittavuus 300 000

ONE YEAR OF SILENCE🤐
Today it is exactly one year since the first restrictions hit and all events and gigs got cancelled. For a whole year, tens of thousands of people in my branch in Finland have been prohibited to work. I won’t go in to all the political details about how unfair it feels that we can’t organize SAFE events, but people can gather in big crowds in other places unsafely...or that a lot of us freelancers don’t have any unemployment benefits, since we’re regarded as self-employed...or that the government’s compensations are ridiculously small and not equally distributed... I’m just gonna say that this has been a hard year for everyone and that we will get through this sooner or later!❤️🙏🏼 Today we observe a minute of silence for the LIVE MUSIC that died a year ago...😷🎶❌
.
.
#vuosihiljaisuutta #ettåravtystnad #oneyearofsilence #hiljainenhetki #livemusic #elävämusiikki #elämänifriikkuna #freelancer #musician #singer #musicianlife #musicianlifeincovid19time #musicianduringpandemic #prohibited #ducttape #ducttapecantfixthis
...

220 9

Hope dies last. Or so they say.

One year ago today was the day live music was cancelled for the foreseeable future. Obviously anyone with half a brain understands that drastic measures have had to be taken since we’re dealing with a global pandemic. However, the inequality of restrictions within different professions is undeniable. The lack of public dialogue concerning OUR line of work is a fucking travesty.

Today is the day (NOW IF EVER) when everyone should take a moment to think about artists of all sorts and their influence on everyday lives. How many hours a day do you listen to Spotify? How many episodes of X do you watch on Netflix before going to bed? How many paintings do you own? Who have you met during festivals? The list goes on.

Artists are not disposable. We demand to be recognised in this crisis along with the GIGANTIC forces behind us (management, promoters, PR teams etc).

And before some wise ass thinks this is what I meant - NO, we don’t want to gather thousands of people together during a pandemic, we just demand support to make sure when this is over, we will still be here to provide YOU with unforgettable and magical evenings with your loved ones.

Catch me on yleareena’s live stream today at 14.05 talking about this and more with vakioraine from lutakkoclub

#vuosihiljaisuutta
...

1910 36

Klo 14.05 ❌
#vuosihiljaisuutta
...

5240 257

Ikävä keikoille! Kuvassa Halestorm Tavastialla. 🎶
#VuosiHiljaisuutta #halestorm halestormrocks #lzzyhale officiallzzyhale #arejayhale arejayhale #tavastia #tavastiaklubi tavastiaklubi #musiikkionparastalivenä
...

168 1

#vuosihiljaisuutta ...

526 3

Ville Valo onstage with HIM at tuskafestival 2017. Very nostalgic gig to shoot. Also we had a good time singing along and dancing a bit with markusshoots, ohmi23 and some other friends, after the 3 songs in the photopit.

Yeah. It's been too long since the events were a thing. And I have not even lost my livelihood due to pandemics, like basically the whole event industry and performing artists.

Stay home, keep the safe distance, wash your hands and wear a fu*king mask. And get that damn vaccine.

#him #heartagram #villevalo #tuskaopenair #tuskafestival #tuska #metalfestival #staysafe #vuosihiljaisuutta #ɢᴇᴛᴠᴀᴄᴄɪɴᴀᴛᴇᴅ #eventphotography #bnw_captures #bnw #blackandwhite #photography
...

182 8

Niko of Temple Balls in 2019 🔥
.
#templeballs #templeballsband #guitarist #guitarplayer #guitaristsofinstagram #finnishband #fromfinland #finnishrock #hardrock #rockphotography #rockphoto #rockshot #gigphotography #gigphoto #gigshot #instaconcert #bandphotography #bandphoto #bandshot #htbarp #onstage #livemusic #infinity_rock #concertphotography #musicphotography #longhairdontcare #sonyconcertphotographers #plantingpictures #fuckcorona #vuosihiljaisuutta
...

135 5

Happy Birthday to Hannes of Shiraz Lane ✌️
.
#hanneskett #shirazlane #happybirthday #birthdayboy #finnishband #finnishrock #fromfinland #sleazerock #longhairdontcare #singer #vocalist #musician #vuosihiljaisuutta #fuckcorona #rockphotography #musicphotography #concertphotography #gigphotography #bandphotography #onstage #livemusic #infinity_rock #monochrome #monochromephotography #sonyconcertphotographers #plantingpictures
...

144 2

Kaikki loppuu aikanaan ja niin myös oma huikea matka uudenmusiikinkilpailu ja eurovision lauluskaboissa. Kahden viikon turneelta palattiin eilen kotosuomeen ja Koronatestin jälkeiseen karanteeniin. Oli mahtava reissu, kiitos blindchannel kundeille sekä koko muulle delegaatiolle!

Euroviisuissa oli mahtava nähdä maailmanluokan tuotanto. Tuotanto oli massiivinen, pelkästään eri maiden delegaatioissa oli satoja jäseniä. Delegaatioille oli järjestetty Ahoy areenalle oma Delegation Bubble, jossa oleskelivat vain koronatestatut delegaatioiden jäsenet. Areenalla ollessasi viisupassiin tallennettu koronatesti oli oltava joka hetki alle 48 tuntia vanha. Passiin oli myös liitetty jäljityssiru, jolla ihmisen kulkureittejä ja mahdollisia sumppuuntumisia voitiin valvoa.

Meille oli järjestetty hotellille oma "olohuone" yhteen konferenssi-tilaan, siellä hoituivat myös ruokailut erillään muista hotellin vieraista. Ulkoilla sai, mutta esimerkiksi kauppaan et voinut mennä ostamaan ruokaa, sen hoitivat ihanat Hostimme Brent ja Inge. Vapaaehtoisia tuotannossa oli satoja ja Hostin virkaa hoitaneet testattiin päivittäin.

Päälähetyksiin otettiin areenalle 3500 katsojaa, joilla luonnollisesti piti olla todiste tuoreesta koronatestistä. Oli todella outo fiilis nähdä ja kuulla liveyleisö, samalla hieman kauhistutti koska tuon kokoista yleisöä ei Suomessa ole nähty yli vuoteen ja samalla tuli niin toiveikas olo että kyllä tästä selvitään.

Hollannin koronatilanne on kohtuu vaikea Eurooppalaisellakin mittapuulla. Ilmaantuvuusluku on 520. 520, ja silti onnistuttiin järjestämään tuon mittakaavan kinkerit. Joten luulisi että pikkuhiljaa Suomenkin Hallitus voisi hieman näitä tapahtuma-alan rajoituksia alkaa tarkastelemaan ja höllentämään, ettei jokaisen tapahtumajärjestäjän, artistin, näyttelijän, tanssijan, äänimiehen, roudarin, ohjaajan, meikkaajan, pukusuunnittelijan, tilavuokraajaan, keikkabuukkerin, koordinaattorin, cateraajan ja monen muun ammattiryhmän enää roikkua löysässä hirressä.

#eurovision2021 #esc2021 #blindchannel
#thebestteam #uudenmusiikinkilpailu #umk2021 #tapahtumaala #vuosihiljaisuutta
...

162 4

✨ #vuosihiljaisuutta ✨
It's been a extremely rough year for all the musicians and performing artists out there. The year of silece..
Let's keep the hope for better times coming🙏
.
.
kamaraisjaakko
olaviuusivirta
tavastiaklubi
📸arttukokkonencom
.
#vuorensaku_guitars #masterluthier #t_family #jaakkokääriäinen #t_family_artist #olaviuusivirta #liveshow #tavastia #cancelled #coronatimes #yearofsilence #roughtimes #musicians #artists #staysafe #bettertimes
...

195 4

Työryhmä:

Mellakka Helsinki: Mari Wainio, Annina Pikkumäki, Lauri Leskinen, Pasi Lindqvist (N2 Creative) 
LiveFIN ry: Jenna Lahtinen, Piia Lääveri, Maiju Talvisto
Graafinen toteutus: Jesse Tielinen