Tuska Utopia

Tuska Utopia

Kun festivaalit ja keikat jäivät koronavuonna 2020 juhlimatta, Tuska vastasi kulttuurinnälkään ja kaukokaipuuseen konseptoimalla metallimusiikkia ja online-matkailua yhdistävän Tuska Utopian. Sarjaa lähdettiin ensimetreiltä lähtien viemään maailmalle – onhan Suomi maapallon virallinen metallimaa – ja Mellakka Helsinki otti vetovastuun tutun kotimaan markkinan lisäksi kansainvälisestä viestinnästä ja markkinoinnista.

Mediaviestintää, sosiaalista mediaa, niche-segmentointia ja verkostoja luovasti yhdistellyt strategia sai kv-mittapuulla pienen budjetin riittämään pitkälle. Tuska Utopia roikkui viikkoja luetuimpien artikkelien listalla niin Helsingin Sanomissa kuin Marmaissakin, ja siihen liittyviä juttuja jaettiin isoilla sometileillä suurta kansallisylpeyttä tuntien. Maailmalla Utopiasta uutisoitiin yhteensä yli 110 osuman verran, muun muassa metallijättien Metal Hammerin ja Burrnin sivuilla. Kun sekä mainosarvo että tavoitetut ihmiset niin somen kuin ansaitun mediankin osalta mitataan miljoonissa, tietää että Suomi-neito näyttäytyy maailmalla taas asteen verran kovempana hevarina.

Mellakka Helsinki vastaa myös Tuska-festivaalin ja TuskaLiven viestinnästä.