Kala joka ui vastavirtaan. Varkauteen Stora Enson paperitehtaan kylkeen Saimaan rannalle nouseva, miljoona kiloa vuodessa kirjolohta tuottava täysin uudenlainen kiertovesikasvatuslaitos. Siinä eväät, joista lähdimme liikkeelle Saimaan Tuoreen kanssa pari vuotta sitten.
Mitä enemmän asiaan perehdyimme, sitä selvemmäksi kävi, että tässä on mietitty koko kalankasvatusketju mätimunasta lautaselle täysin uusiksi. Saimaan Tuore on todellakin kala, joka ui vastavirtaan monessakin mielessä. Ensimmäinen suomalainen kala, josta voi tulla kilpailija markkinoita hallitsevalla tuontikalalle, “Norjan lohelle”.
Mellakan osuutta lanseerauksessa voisi kuvata kokonaisvaltaiseksi. Suunnittelimme suomalaisen kalankasvatusta perusteellisesti ruotivan sisältömarkkinointikampanjan, teimme verkkosivut sisältöineen, suunnittelimme sosiaalisen median sisällöt ja tone of voicen, rakensimme sosiaalisen median markkinoinnin, suunnittelimme ja toteutimme mediaviestinnän ja teimme kaikkea mahdollista muutakin, mitä uuden brändin lanseerauksessa tarvitaan.
Sen verran vauhdikas lanseeraus oli, että kalat loppuivat kaupoista viikossa. Kalat kun eivät hoputtamalla tai kiirettä ruokkimalla kasva, niin uutta fileoitavaa jouduttiin odottelemaan kolmisen kuukautta. Sitten homma käynnistettiin uudelleen ja siitä asti on puskettu vesiviljelyn tulevaisuutta ihmisten tietoisuuteen file fileeltä.