Korona iski Suomeen varhain keväällä 2020. Kun hallitus kertoi suorassa uutislähetyksessä rajoittavansa liikkumista maan sisällä ja ulkorajoilla, ihmiset ryntäsivät kauppoihin ja alkoivat hamstrata. Kauppojen hyllyt ja jopa kauppojen keskusvarastot tyhjenivät peruselintarvikkeista. Pitkään säilyvistä, tutuista ja turvallisista, mutta arjessa huomiota herättämättömistä tuotteista. Kuten makaronista.
Suomen suurimman pastan ja makaronin valmistajan Myllyn Parhaan tuotantolaitoksessa Hyvinkäällä koronahamstraus laittoi liikkeelle poikkeusolot. Sisäänostojen määrä moninkertaistui. Mylly laitettiin jauhamaan kolmessa vuorossa ja makaronikoneet lauloivat yötä myöten.
Olimme vasta päässeet liikkeelle Myllyn Parhaan kanssa, mutta huomasimme heti, että tässä oli tilaisuutemme! Ei tarvinnut kovin paljon vihjailla, että media löysi tiensä kauppojen tyhjien hyllyjen ääreltä ihmettelemään, että missä sitä makaronia Suomessa oikein syntyy. Tässä vaiheessa meillä oli kaikki valmiiksi mietittynä ja pohjustettuna. Toimitusjohtaja Miska Kuusela sai tyynnytellä suorissa uutislähetyksissä ja uutisjutuissa, että ruokahuollon ketju toimii poikkeusoloissakin. Kotimaista viljaa on varastoissa pitkäksi aikaa, mylly jauhaa, makaronikone käy ja vähittäiskauppa myy. Kymmenet makaronin hamstrauksesta kertovat jutut kiteytyvät MTV3:n uutisen otsikkoon: Hamstraajat hamstraa, mutta Myllyn Parhaan toimitusjohtaja lupaa: “Makaroni ei lopu Suomesta”. Eikä se missään vaiheessa loppunutkaan.
Myllyn Parhaan vuosi oli toki muutakin kuin koronaa. Keväällä toteutimme pop up -pakastemyyntikampanjan, jossa Myllyn Paras ojensi auttavan kätensä paikalliselle urheiluseuralle. Näkyvyyttähän siitä syntyi. Laitoimme Sami Kurosen ihaillut kädet leipomaan sämpylöitä somessa Myllyn Parhaan jauhoista. Toimme yhteen Hyvinkään kaupungin valotaidetapahtuman, Myllyn Parhaan ja Sun Effectsin sillä lopputuloksella, että pipariukot kirmailivat riemukkaasti kirjaston seinällä.
Siitä päästiin aika sujuvasti Piparinleivonnan SM-kilpailuihin, jotka käännettiin vain muutamaa päivää ennen tapahtumaa fyysisestä tapahtumasta virtuaaliseksi. Poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta onnistuimme kolminkertaistamaan perinteisen tapahtuman medianäkyvyyden.
Vuosi huipentui Piparipartisaanien tempaukseen, jossa kolme oman alansa huippuammattilaista, keittiömestari, kondiittori ja baarimestari loihtivat pipareista jotain ihan uutta. Vaikuttajien ja somen kautta toteutettu tempaus jatkui seuraavan vuoden puolelle ja onnistui laajentamaan käsityksiä siitä mihin kaikkeen piparista on.